Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Svenska
Tema: Instruerande texter – Digital instruktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få kunskap om olika typer av texter och textens funktioner. De ska även utveckla sin förmåga att skriva olika typer av texter, inklusive instruktioner. | Eleven skriver enkla och tydliga instruktioner. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till digitala instruktioner (10 min)
- Förklara vad digitala instruktioner är och ge exempel (t.ex. videoinstruktioner).
- Visa korta exempel på olika digitala instruktioner.
- Diskutera skillnader mellan skriftliga och digitala instruktioner.
2. Förbereda innehåll (15 min)
- Låt eleverna brainstorma och välja ett ämne för sin digitala instruktion.
- Diskutera viktigt innehåll och struktur för en instruktion (t.ex. tydliga steg och relevant information).
3. Arbeta med digitala verktyg (15 min)
- Introducera eleverna till verktyg som kan användas för att skapa digitala instruktioner, exempelvis PowerPoint, Canva eller videoinspelningsappar.
- Ge tid för eleverna att börja arbeta med sina instruktioner.
4. Presentation och feedback (10 min)
- Låt eleverna presentera sina digitala instruktioner för klassen.
- Ge och ta emot konstruktiv feedback.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Digitala verktyg: Lär känna olika digitala verktyg som kan användas för att skapa instruktioner.
- Strukturerad information: Förstå hur information kan struktureras tydligt i digitala instruktioner.
- Målgruppsanpassning: Tänk på vem som är målgrupp och anpassa språket och innehållet.
- Visuell kommunikation: Lär dig använda bilder och grafik för att förstärka budskapet.
- Feedback och revidering: Vikten av att ge och ta emot feedback för att förbättra det skapade materialet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Instruktion | En anvisning om hur något ska göras. | Från latin “instructio”, vilket betyder “att lära”. |
Digital | Relaterar till data, maskiner och elektronik. | Från latin “digitus” som betyder “finger”, relaterat till sifferbaserad representation. |
Målgrupp | Den specifika grupp av personer som ett budskap riktar sig till. | Från mål (det man vill uppnå) och grupp (en sammanslutning av personer). |
Struktur | Organisation av delar i en helhet. | Från latin “structura”, som betyder “bygge”. |
Visuell | Som har med synen att göra, ofta relaterat till bilder. | Från latin “visus”, vilket betyder “seende”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att digitala instruktioner kan underlätta för användaren? Diskutera.
- B. Vilka är enligt er de största fördelarna med att använda videoinstruktioner istället för skriftliga instruktioner?
- C. Om ni skulle skapa en instruktion för en god vän, vad skulle ni tänka på för att den ska bli så tydlig som möjligt?
Aktivitet
Under denna lektion ska eleverna skapa en digital instruktion om hur man gör något de är duktiga på eller intresserade av. Eleverna får välja ett ämne fritt, exempelvis matlagning, hantverk, programmering eller sport. Instruktionen ska ha en tydlig struktur med steg-för-steg-anvisningar. De kommer att använda digitala verktyg för att designa sin instruktion och får även möjlighet att inkludera bilder eller videoklipp. Målet är att eleven ska kunna presentera sin instruktion för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är en digital instruktion? | En instruktion i digital form. |
2. Ge ett exempel på ett digitalt verktyg du kan använda. | T.ex. Canva eller PowerPoint. |
3. Varför är det viktigt att anpassa instruktionen till en målgrupp? | För att den ska vara tydlig och lättförståelig. |
4. Nämn en typ av information som ofta ingår i en instruktion. | Steg för steg-anvisningar. |
5. Hur kan bilder hjälpa i en digital instruktion? | De kan förtydliga och illustrera stegen. |
6. Vad betyder feedback i sammanhanget? | Respons på det som skapats för att förbättra. |
7. Ge ett exempel på en instruktion du själv använt. | T.ex. ett recept. |
8. Vad är viktigt att tänka på när du presenterar din instruktion? | Tydlighet och engagemang. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en hemuppgift där de ska skapa en digital instruktion hemma, som sedan kan presenteras i nästa lektion. Fokus ligger på att använda tydligt språk och struktur. De ska även ha för avsikt att inkludera minst en bild eller grafisk del i sin instruktion.
Citat
“Det är inte vad du säger, utan hur du säger det.” – Anonymous. Citatet handlar om vikten av att framföra information på ett tydligt och begripligt sätt, vilket är centralt när man skriver instruerande texter.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift.