Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Franska. Franska revolutionen. [Åk. 9]

Lektionsplanering

Årskurs:

Åk. 9

Ämne:

Franska

Tema:

Franska revolutionen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att

  • diskutera och analysera samband mellan historia, samhälle och kultur.
  • få kunskaper om viktiga historiska händelser och personligheter, exempelvis Franska revolutionen.
  • läsa och tolka texter på franska som rör dessa händelser.
  • uttrycka sig muntligt och skriftligt om historiska teman och aktuella frågor.
Eleven kan samtala om bekanta ämnen på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalen. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare.
Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för stavning, meningsbyggnad och ordböjning med viss säkerhet.

[Lgr22, Franska, Åk. 9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Franska revolutionen (15 min)
  • Presentera en översikt av den Franska revolutionen och dess betydelse.
  • Diskutera de centrala idéerna bakom revolutionen, som frihet, jämlikhet och broderskap.
  • Visa korta videoklipp eller bildspel med viktiga händelser.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper kring ämnet.
2. Läsförståelse med texter (15 min)
  • Dela ut texter på franska om Franska revolutionen.
  • Låt eleverna läsa och anteckna viktiga begrepp.
  • Gör en gemensam genomgång av textens innehåll.
  • Ställ frågor som eleverna ska besvara muntligt.
3. Muntlig presentation (10 min)
  • Dela in eleverna i grupper där de ska diskutera och förbereda en kort presentation om en aspekt av revolutionen.
  • Ge tid för förberedelse innan presentationerna börjar.
  • Varje grupp presenterar i ca 2-3 minuter.
4. Sammanfatting och avslutning (10 min)
  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
  • Ställ frågor om eleverna har några funderingar kvar.
  • Ge en kort preview på nästa lektion kopplad till moderna revolutioner.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Franska revolutionens orsaker: Eleverna ska förstå bakgrunden till revolutionen, inklusive sociala och ekonomiska orättvisor som ledde till uppror.
  • Nyckelpersoner: Känna till viktiga gestalter som Robespierre och Marie Antoinette.
  • Revolutionens faser: Kunna identifiera och diskutera de olika faserna av revolutionen, inklusive skräckväldet.
  • Konsekvenser: Reflektera över hur revolutionen påverkade Frankrike och Europa som helhet.
  • Historiska dokument: Tolka och diskutera dokument som “Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter”.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Revolution En grundläggande förändring i ett system, ofta genom uppror mot en maktstruktur. Från latin “revolutio”, som betyder “att vrida tillbaka”.
Jakobiner Medlemmar av en radikal politisk grupp under Franska revolutionen. Namnet kommer från Jakobinerordens kloster, där de hade sina möten.
Guillotine Ett verktyg för avrättning, populärt under Franska revolutionen. Uppkallad efter Joseph-Ignace Guillotin, en fransk läkare.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka likheter och skillnader ser du mellan Franska revolutionen och andra revolter genom historien?
  • B. Hur påverkar idéerna från Franska revolutionen dagens samhälle och politik?
  • C. Var det nödvändigt att använda våld i kampen för frihet under revolutionen, eller fanns det andra sätt?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får i uppdrag att skapa ett affisch som representerar en aspekt av Franska revolutionen. De kan använda olika material för att göra affischens design kreativ och informativ. Grupperna ska inkludera viktiga datum, personer och idéer och presentera affischen för klassen. Denna aktivitet främjar samarbete och kreativt tänkande.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad var orsaken till den Franska revolutionen? Sociala och ekonomiska orättvisor.
2. Vem var Robespierre? En ledande figurer under revolutionen.
3. Vad är deklarationen om människans rättigheter? Ett centralt dokument som sammanfattade revolutionens idéer.
4. Vad kännetecknar skräckväldet? En period av politiskt våld och massavrättningar.
5. Hur påverkar Franska revolutionen dagens samhälle? Idéer om demokrati och mänskliga rättigheter.
6. Kan våld rättfärdigas i kampen för frihet? Det är en debattfråga.
7. Nämn en viktig ledare under revolutionen. Napoleon Bonaparte.
8. Vad hände efter revolutionen? Frankrike gick igenom olika styren, inklusive kejsardömmet.

Hemuppgift

Eleverna ska påbörja en skrivuppgift där de ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor) om en händelse eller person från Franska revolutionen. De ska inkludera varför de valt att fokusera på detta tema och dess betydelse. Detta kan även inkludera personliga reflektioner kring hur historiska händelser formar vår samtid.

Citat

“Makt korrumperar och absolut makt korruperar absolut.” – Lord Acton (1887). Detta citat belyser vikten av att alltid fråga sig hur makt utövas och dess konsekvenser, en central del av diskussionerna kring händelserna under den Franska revolutionen.


Modern Tillbaka-knapp