Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Franska revolutionen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9: “Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier”. Detta inkluderar specielt hur den Franska revolutionen bidrog till nya idéer om mänskliga rättigheter och demokratiska processer.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna “redogöra för viktiga händelser och personer i historia och ge exempel på hur dessa kan tolkas på olika sätt”. Det innebär att eleverna ska försäkra sig om en förståelse av den Franska revolutionens orsaker och konsekvenser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till den Franska revolutionen (10 min)
– Ge en översikt av den Franska revolutionens kronologi – från stormningen av Bastiljen till Napoleon.
– Diskutera revolutionens betydelse för demokrati och mänskliga rättigheter.
– Förklara de viktigaste aktörerna, såsom den franska monarkin, revolutionärerna och Napoleon.
Diskussionsmoment om orsaker och konsekvenser (15 min)
– Låt eleverna diskutera i par om de bakomliggande orsakerna till revolutionen (ekonomiska, sociala och politiska faktorer).
– Samla alla på klassnivå för att registrera idéerna på tavlan.
– Diskutera kort om hur revolutionen har påverkat andra länder.
Analys av primära källor (15 min)
– Presentera en primär källa såsom en tidning eller tal från revolutionen.
– Låt eleverna arbeta i grupper för att analysera källan och diskutera dess perspektiv och syfte.
– Be grupperna att sammanfatta sina insikter för klassen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Återkom till de centrala frågorna: Vilka var de viktigaste resultaten av den Franska revolutionen?
– Diskutera hur revolutionen kan jämföras med nutida händelser i världen.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en tidslinje som visar viktiga händelser under den Franska revolutionen, inklusive korta förklaringar av varje händelse. Tidslinjen ska vara illustrativ och kunna presenteras för klassen. Aktiviteten främjar förståelsen av den kronologiska utvecklingen av händelserna.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
1. Vad var stormningen av Bastiljen och varför är den viktig?
– Svar: Det var ett upror mot monarkin och symboliserade revolutionens början.
2. Vilka var de tre stånden i Frankrike före revolutionen?
– Svar: Adel, präster och tredje ståndet (vanliga medborgare).
3. Nämn en viktig idé som uppstod under den Franska revolutionen.
– Svar: Idén om mänskliga rättigheter.
4. Vem var Maximilien Robespierre?
– Svar: En ledare under revolutionen känd för sin roll i skräckväldet.
5. Hur påverkade Napoleon den Franska revolutionens resultat?
– Svar: Han etablerade ett imperium men avskaffade också vissa revolutionära idéer, såsom demokrati.
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (ca 300 ord) om en person av betydelse under den Franska revolutionen, inklusive deras bidrag och påverkan på revolutionens resultat.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska undersöka och skriva en uppsats (800-1000 ord) om hur den Franska revolutionen har påverkat moderna demokratiska rörelser runt om i världen. Uppsatsen ska använda primära och sekundära källor för att illustrera era argument.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av revolutioner
I nästa lektion kan vi titta på andra revolutionära rörelser, som den Amerikanska revolutionen, och jämföra dess orsaker, händelser och konsekvenser med den Franska revolutionen. Detta kommer att ge eleverna en bredare förståelse för hur och varför revolutioner uppstår och hur de påverkar världen.
Denna lektion är relevant för att eleverna ska kunna se mönster i historiska händelser och förstå de globala konsekvenser som dessa revolutioner har haft.
Förberedelser
– Förbered primära källor för analysmomentet (tal, artiklar).
– Skapa material för tidslinjeaktiviteten.
– Planera en sammanfattning av dagens lektion att ge till eleverna vid lektionens slut.