Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 9. Svenska – Att skriva och analysera argumenterande texter

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva och analysera argumenterande texter

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva och analysera argumenterande texter. Fokuset ligger på att förstå och tillämpa argumentationsstrukturer, att formulera tydliga och relevanta argument, samt att använda olika retoriska grepp för att övertyga läsare.

Kunskapskrav

Eleven skriver argumenterande texter med tydligt innehåll och fungerande struktur. Dessutom kan eleven identifiera och använda typiska språkliga drag i argumenterande texter, samt koppla innehållet till egna erfarenheter och samhällsfrågor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till argumenterande texter (10 min)

  • Definiera vad en argumenterande text är och syftet med att skriva dessa.
  • Diskutera element som kännetecknar en argumenterande text, såsom påstående, stödjande argument och motargument.
  • Gå igenom hur man strukturerar en argumenterande text: inledning, bakgrund, argument, motargument och avslutning.

Exempel på argumenterande texter (10 min)

  • Dela ut exempel på argumenterande texter (exempelvis debattartiklar) och ge eleverna tid att läsa dem.
  • Be dem identifiera huvudargument och motargument i dessa texter.
  • Diskutera i helklass vad som fungerar bra och vad som kan förbättras i dessa exempel.

Skrivövning: Formulera argument (10 min)

  • Ge eleverna i uppdrag att skriva en egen kort argumenterande text (300-400 ord) om ett aktuellt ämne de brinner för.
  • Uppmuntra dem att tydligt formulera sina huvudargument samt identifiera möjliga motargument.
  • Låt dem använda den struktur som diskuterades tidigare, med tydlig inledning och avslutning.

Grupprespons och diskussion (10 min)

  • Dela in eleverna i små grupper där de får dela sina texter och ge konstruktiv feedback på varandras argumentation och struktur.
  • Be dem att ställa frågor om varandras påståenden och diskutera hur argumentation kan stärkas.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Samla klassen och fråga vad de har lärt sig om att skriva och analysera argumenterande texter.
  • Be dem reflektera över hur väl de lyckats formulera tydliga argument och bemöta motargument.
  • Diskutera hur dessa färdigheter kan tillämpas i deras liv och utbildning.

Aktivitet

Eleverna ska revidera sina argumenterande texter utifrån den feedback de får under diskussionerna och lämna in en slutgiltig version för bedömning.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad kännetecknar en argumenterande text?
    En argumenterande text syftar till att övertyga läsaren och innehåller klara argument och motargument som stöder en viss ståndpunkt.
  • Nämn två viktiga komponenter i en argumenterande text.
    Huvudargument och motargument.
  • Hur kan man förstärka ett argument i en text?
    Genom att använda tydliga exempel, fakta, och referenser till pålitliga källor.
  • Vad är skillnaden mellan argument och åsikt?
    Ett argument är en stödjande tanke backed by evidence, medan en åsikt är en personlig uppfattning som inte nödvändigtvis har stöd av bevis.
  • Varför är det viktigt att kunna bemöta motargument?
    Att bemöta motargument ökar trovärdigheten i ens position och visar att man har övervägt flera perspektiv i frågan.

Hemläxa

Skriv en längre argumenterande text (500-700 ord) på ett ämne av ditt val och se till att inkludera tydliga argument och motargument. Tänk på att använda retoriska verktyg för att förstärka din text.

Fördjupningsuppgift

Som en del av fördjupningsuppgiften ska eleverna välja en aktuellt debattämne och skriva en argumenterande text där de analyserar olika perspektiv och jämför argumenten från minst tre olika källor. De ska avsluta med sina egna åsikter och slutsatser.

Förslag för nästa lektion

Tema: Retorik och persuasiv kommunikation
I nästa lektion kommer vi att fokusera på retorikens roll i argumentation och hur man kan använda retoriska verktyg som ethos, pathos och logos för att skapa övertygande texter. Eleverna kommer att få möjlighet att lära sig om effektiva strategier för att påverka sina läsare. Denna lektion är relevant för att hjälpa eleverna att bli medvetna om hur språket kan användas som ett verktyg för påverkan och att göra deras argumentationer mer effektiva.

Förberedelser

  • Förbered exempel på argumenterande texter som kan analyseras.
  • Skriv ner exempel på retoriska verktyg som kan diskuteras under lektionen.
  • Utveckla diskussionsfrågor som kan hjälpa eleverna att reflektera landa i sina analyser och presentationer.

Modern Tillbaka-knapp
×