Lektion. Åk. 3. Historia – Svenska högtider och deras betydelse

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Svenska högtider och deras betydelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för viktiga svenska högtider, deras ursprung och hur traditioner kring dessa högtider har förändrats över tid. Eleverna kommer att utforska hur dessa högtider bidrar till vår kultur och gemenskap idag.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på viktiga svenska högtider samt beskriva deras historiska och kulturella betydelse. I samtal kan eleven reflektera över hur högtider firas i Sverige och delge sina egna upplevelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till svenska högtider (10 min)

  • Inled med en diskussion om vad en högtid är och varför vi firar dem.
  • Presentera några av de mest kända svenska högtiderna, som jul, påsk, och midsommar.
  • Beskriv lektionens syfte: att utforska och förstå dessa högtider närmare.

Genomgång av specifika högtider (15 min)

  • Ge en detaljerad genomgång av en specifik högtid (t.ex. jul). Berätta om dess ursprung, firande och traditioner kopplade till högtiden.
  • Använd bilder, videoklipp eller enkät från Något. Diskutera påverkande faktorer såsom religion och årstider.
  • Låt eleverna ställa frågor och dela med sig av sina egna erfarenheter kring firandet av jul.

Grupparbete med fokus på olika högtider (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och tilldela varje grupp en annan svensk högtid (t.ex. påsk, Valborg, nationaldagen).
  • Be grupperna att undersöka sin högtid och förbereda en presentation inkluderande historiska aspekter och nuvarande traditioner.
  • Ge dem tillgång till resurser som böcker och internet för att samla information.

Presentation av högtider (10 min)

  • Låt varje grupp presentera sin högtid för klassen.
  • Efter varje presentation, ge tid för frågor och diskussion om hur traditioner kan variera inom Sverige.
  • Uppmuntra eleverna till att diskutera gemensamma nämnare och skillnader mellan de olika högtiderna.

Avslutning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen och reflektera över var de egna traditionerna kopplas in i detta.
  • Ställ frågor som: Vad tyckte du var mest intressant med de olika högtiderna? Hur skiljer sig din familjs firande av högtider mot de som presenterats?

Eleverna ska skapa en affisch som representerar den högtid de har forskat om. På affischen ska de inkludera bilder, fakta och korta texter om högtidens traditioner och betydelse. Affischen ska sedan ställas ut i klassrummet.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vilken högtid har du lärt dig mest om idag? Elevernas svar kommer att variera beroende på vilken högtid de utforskat.
  • Vad var en ny och intressant sak du lärde dig om den högtiden? Exempelvis att julevangeliet berättas på julafton och att påsktraditioner ofta inkluderar fjädrar och ägg.
  • Varför är det viktigt att förstå och fira våra högtider? Det hjälper oss att bevara vår kultur och bygga gemenskap.
  • Vad är din favoritdel av de traditioner som diskuterades? Elevernas svar kommer att variera beroende på personliga åsikter.
  • Hur kan högtider kopplas till det svenska samhället idag? De kan vara förenande och hjälpa människor att skapa gemenskap.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort berättelse, 150-200 ord, om sin egen familjs firande av en specifik högtid och varför den är viktig för dem.

Fördjupningsuppgift

För de elever som vill fördjupa sin förståelse kan de göra en jämförande studie av två olika högtider, en svensk och en från ett annat land. De ska skriva en rapport (200-300 ord) där de beskriver likheter och skillnader mellan högtiderna både i tradition och betydelse.

Förslag för nästa lektion

Högtider och mattraditioner. I nästa lektion kan fokus ligga på hur olika högtider i Sverige förknippas med specifika maträtter och hur mattraditioner har utvecklats över tid. Eleverna kommer att få undersöka matens betydelse vid olika högtider och eventuellt få möjlighet att smaka på eller laga enkel traditionell mat.

Förberedelser

  • Förbered information och resurser om olika svenska högtider att dela ut till grupperna.
  • Samla bilder och material om mattraditioner relaterade till de högtider som tas upp.
  • Se till att det finns tillgång till material för affischskapande (papper, färg, verktyg till Canva).

Modern Tillbaka-knapp