Planering. Mentorstid. Kön, könsöverskridande identitet och sexuell läggning. v. 1 – v. 10. [Åk. 8]

Veckoplanering

Årskurs: 8

Ämne: Mentorstid

Tema: Kön, könsöverskridande identitet och sexuell läggning

Denna planering syftar till att öka medvetenheten och förståelsen kring frågor som rör kön och sexuell läggning. Genom olika aktiviteter och material kommer eleverna få möjlighet att diskutera och reflektera över dessa ämnen.

1. Introduktion till kön och identitet

Undervisningen under dessa lektioner syftar till att ge en grundläggande förståelse för begreppen kön, könsidentitet och sexuell läggning. Eleverna får lära sig skillnaderna mellan dessa begrepp och reflektera över deras betydelse i samhället.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Begrepp om kön och identitet Eleven har något grundläggande förståelse för begrepp inom kön och identitet.

Källa: (Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7-9)

v. 1 – Introduktion (1/1-7/1)
  • Lektion 1 – Introduktion till kön och könsidentitet
  • Titta på kortfilm: “Könsidentitet – Vad betyder det?”
  • Diskussionsövning: Vad betyder kön för er?
v. 2 – Könsöverskridande identitet (8/1-14/1)
  • Lektion 2 – Vad är könsöverskridande identitet?
  • Läsa artiklar från “RFSL:s webbplats” om identifiering och uttryck.
  • Gruppdiskussion kring: “Vad innebär det att vara könsöverskridande?”
v. 3 – Sexuell läggning (15/1-21/1)
  • Lektion 3 – Olika sexuella läggningar
  • Titta på film: “Love, Simon”
  • Reflektera kring hur kärlek kan se ut: Diskussion i grupper om filmen.
v. 4 – Normer och förväntningar (22/1-28/1)
  • Lektion 4 – Normer kring kön och sexualitet
  • Aktivitet: Skapa en affisch som bryter normer.
  • Diskussion: Hur påverkas vi av normer?

2. Diskussion kring samhällsnormer och jämlikhet

Undervisningen under dessa lektioner syftar till att undersöka samhällsnormer, hur de påverkar individer och vikten av jämlikhet.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Jämlikhet och diskriminering Eleven känner till synen på jämlikhet och diskriminering i samhället.

Källa: (Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7-9)

v. 5 – Jämlikhet och diskriminering (29/1-4/2)
  • Lektion 5 – Vad är jämlikhet och diskriminering?
  • Titta på kortfilm: “Pride – Stå upp för varandra”
  • Enskild reflektion: Hur ser vi diskriminering i vår vardag?
v. 6 – Att vara en allierad (5/2-11/2)
  • Lektion 6 – Hur stödja HBTQ+ personer?
  • Diskutera hur vi kan vara allierade.
  • Aktivitet: Gör en allierad-flagga.
v. 7 – Media och representation (12/2-18/2)
  • Lektion 7 – Hur skildras HBTQ+ i media?
  • Titta på exempel från TV-serier och filmer.
  • Diskussion: Hur påverkar media vår syn på kön och sexuell läggning?

3. Sammanfattning och reflektion

Denna period ska hjälpa eleverna att reflektera på vad de lärt sig och hur dessa kunskaper kan tillämpas i deras liv.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Reflektion över lärande Eleven visar förmåga att reflektera över sitt lärande.

Källa: (Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 7-9)

v. 8 – Reflektion och diskussion (19/2-25/2)
  • Lektion 8 – Sammanfatta vad vi lärt oss.
  • Gruppdiskussion: Dela med sig av förändringar i sina perspektiv.
v. 9 – Avslutningsövning (26/2-4/3)
  • Lektion 9 – Avslutande aktiviteter, interaktiva spel.
  • Skapa en presentation som sammanfattar lärande.
v. 10 – Utvärdering och avslutning (5/3-11/3)
  • Lektion 10 – Utvärdera programmet.
  • Reflektera: Hur känns det att prata om dessa ämnen?
  • Sammanfatta med affischer och presentationer.

Modern Tillbaka-knapp