Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 8
Ämne: Historia
Tema: Historiebruk om den industriella revolutionen
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att resonera kring och analysera hur den industriella revolutionen används och tolkas i olika sammanhang. Eleverna ska även reflektera över de historiska händelsernas påverkan på vår nutid och hur de kan tolkas ur olika perspektiv.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Historiebruk och hur historiska händelser påverkar dagens samhälle. | Eleven kan med viss säkerhet diskutera och jämföra olika perspektiv på historiska händelser. |
Den industriella revolutionens betydelse och konsekvenser. | Eleven kan med viss säkerhet redogöra för de mest centrala händelserna och förändringarna i samband med den industriella revolutionen. |
Källa: (Lgr 22, Historia, åk. 7-9)
Prov
Resonerande frågor
Antal poäng: 40
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur den industriella revolutionen används i historiska dokument och läroböcker idag. Vilka perspektiv framhävs och varför?
- Analysera hur den industriella revolutionens konsekvenser tolkas olika beroende på samhällsklass. Hur kan olika klasser se på dessa förändringar?
- Reflektera över hur den industriella revolutionen används som ett exempel i dagens samhällsdebatt. Ge exempel på frågor som diskuteras i relation till denna tidsepok.
- Hur kan historiebruket av den industriella revolutionen påverka vår förståelse av nutida industriella och teknologiska förändringar? Diskutera med konkreta exempel.
- Vilka historiska källor kan användas för att förstå den industriella revolutionens påverkan? Vad säger dessa källor om hur historien kan användas i olika syften?
Bedömning
Totalt antal poäng: 40
Betygskriterier: Bedömning baseras på kvaliteten i resonemangen, förmågan att koppla historien till nutiden samt användning av relevanta exempel och källor.