Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Djur och växter i vår närmiljö

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen i biologi ska behandla årstidernas växlingar och några djurs och växters livscykler samt deras anpassningar till olika livsmiljöer och årstider. Eleverna ska också lära sig om djur, växter och svampar i närmiljön, hur dessa kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Kunskapskrav:

Eleven visar grundläggande kunskaper om natur, kropp och hälsa, kraft och rörelse samt material och ämnen. Utifrån egna upplevelser och utforskande av närmiljön beskriver eleven enkla naturvetenskapliga samband i naturen och människokroppen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vår närmiljö (10 min)

– Presentera ämnet och syftet med lektionen.
– Diskutera vad eleverna vet om djur och växter i deras närmiljö.
– Definiera ord som “livscykel” och “anpassning”.

Genomgång av vanliga arter (15 min)

– Visa bilder på vanliga djur och växter i närmiljön.
– Förklara hur man grupperar djur och växter.
– Diskutera kort om deras livscykler.

Fältstudie i skolan (15 min)

– Ta med eleverna ut för att observera och notera djur och växter.
– Låt dem arbeta i par för att identifiera några arter.
– Samla in information om deras livsmiljöer.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

– Ge eleverna tid att diskutera sina observationer med klassen.
– Sammanfatta vad de har lärt sig.
– Besvara eventuella frågor.

Aktivitet

I lektionen ingår en fältstudie där eleverna ska observera och dokumentera djur och växter i skolans närmiljö. De kan använda sin mobiltelefon eller papper för att skriva ner sina fynd och göra skisser. Denna aktivitet knyter an till lektionens fokus på att förstå den biologiska mångfalden i deras egen omgivning. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

– Nämn en växt du såg idag och dess egenskaper.
– Vilket djur såg du och var det?
– What is an adaptation?
– How does a plant adapt to the seasons?
– Why is it important to observe nature?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text (1–2 sidor) om en djurart eller växtart som de är intresserade av. De ska inkludera information om dess livscykel och anpassningar. I uppgiften ska eleverna även rita en bild av arten. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag du skrivit.

Citat

_”Vi lär oss alltid något när vi ser oss omkring i naturen.”_ – John Muir (1838-1914). Citatet är en påminnelse om att vara nyfiken på vår omgivning och att studera djur och växter kan ge oss värdefulla insikter om livet.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion kan vara “Eko-system” där vi går djupare in på hur olika arter interagerar inom sina livsmiljöer. Det är relevant för att förstå hur allt hänger samman i naturen. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på ditt förslag.