Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Växter och djur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att känna igen och namnge vanliga växter och djur samt att förstå deras livsmiljöer och hur de samspelar med varandra. Eleverna ska också få insikt i varför det är viktigt att ta hand om naturen.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge några vanliga växter och djur samt ge exempel på deras livsmiljöer. Dessutom ska de kunna förklara på ett enkelt sätt varför det är viktigt att skydda djur och växter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till växter och djur (10 min)
– Presentera en kort översikt över vad växter och djur är, samt deras betydelse i naturen.
– Använd bilder på olika växter och djur för att engagera eleverna och hjälpa dem att visualisera vad som föreslås.
– Dela med dig av några fascinerande fakta om växters och djurs livsmiljöer.
Samspel i ekosystem (15 min)
– Förklara hur växter och djur interagerar med varandra och sin miljö.
– Diskutera begreppen näringskedja och livscykel på ett enkelt och förståeligt sätt.
– Ge exempel på specifika växt- och djurarter och deras roller i ekosystem.
Skydd av naturen (15 min)
– Prata om vikten av att skydda växter och djur samt deras livsmiljöer.
– Diskutera hot mot naturen som exempelvis föroreningar, avskogning och klimatförändringar.
– Fråga eleverna om de känner till några åtgärder vi kan vidta för att bevara naturen.
Praktisk aktivitet – Naturuppdrag (10 min)
– Förklara den kommande praktiska aktiviteten där eleverna får utforska en närliggande park eller skolområde för att identifiera växter och djur.
– Presentera vad de ska vara uppmärksamma på under utforskningen och hur de ska dokumentera sina fynd.
Aktivitet
Eleverna ska genomföra ett “Naturuppdrag” där de får gå ut och undersöka växter och djur i sin omgivning. De ska försöka identifiera så många växter och djur som möjligt samt notera var de har sett dem. Efter utflykten kommer de att diskutera sina fynd i klassen. Den här aktiviteten kopplar till lektionens tema genom att låta eleverna praktiskt uppleva och observera det de lärt sig om växter och djur.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vilka tre saker kan du nämna som är viktiga för växters överlevnad? (Svara: Ljus, vatten, näringsämnen.)
– Nämn en växt och ett djur som du har sett. (Svara: Exempelvis, en ek och en fågel.)
– Vad är en näringskedja? (Svara: En kedja som visar hur energi förflyttas mellan växter och djur.)
– Varför är det viktigt att skydda växter och djur? (Svara: För att bevara ekosystem och rikta uppmärksamhet mot hoten.)
– Nämn en åtgärd vi kan göra för att skydda naturen. (Svara: Återvinning, spara vatten, eller plantera fler träd.)
Hemläxa
Skriv ned namnen på tre växter och tre djur du ser i din trädgård eller i ditt närområde och gör en kort beskrivning av var och en (ungefär 100-150 ord).
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan forska om specifika växter eller djur och skapa en poster som presenterar sina fynd, inklusive information om livsmiljö, näringskedja och bevarandeåtgärder. Denna uppgift ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse på en djupare nivå.
Förslag för nästa lektion
Ekosystem och deras betydelse
Nästa lektion kan handla om olika typer av ekosystem och deras funktioner. Här kan eleverna lära sig mer om skogsekosystem, vattenekosystem och öknar samt hur organismer samverkar inom dessa. Lektionen bör täcka hur dessa ekosystem påverkas av mänsklig aktivitet och klimatförändringar. Kunskapskravet att identifiera och förklara viktiga begrepp inom ekosystem kan inkluderas.
Förberedelser
– Samla bilder på olika växter och djur för presentationen.
– Förbered material för dokumentation under naturuppdraget (papper och pennor).
– Planera en säker rutt för utflykten i närområdet.