Lektion. Svenska som andraspråk 2. Analys av intervjuer. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Svenska som andraspråk 2

Tema:

Analys av intervjuer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Muntliga utredande och argumenterande presentationer i och inför en grupp. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete i texter. Textuppbyggnad, textmönster och språkliga drag i framför allt utredande och argumenterande texter. Läsning av och samtal om texter som används i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
Betygskriterium (E) Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över sin egen språkanvändning samt med säkerhet använda olika strategier för att utveckla sitt eget lärande. Dessutom kan eleven utförligt redogöra för likheter och skillnader mellan svenska och sitt eget modersmål.

[Gy11, Svenska som andraspråk 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till ämnet och målen för lektionen (10 min)
  • Presentera syftet med lektionen: att analysera intervjuer.
  • Diskutera kort varför intervjuer är viktiga som källa till information.
  • Introducera de centrala begrepp som kommer att användas i lektionen.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper om intervjuer.
2. Litteraturgenomgång (15 min)
  • Gå igenom utdrag ur relevanta texter och forskning om intervjuer.
  • Diskutera skillnader mellan kvalitativa och kvantitativa intervjuer.
  • Använd exempel för att illustrera uppbyggnad och syfte med intervjuer.
  • Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av intervjuer.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela eleverna i grupper och ge dem olika intervjuer att analysera.
  • Ange specifika frågor kring innehåll, form och syfte som de skall diskutera.
  • Be grupperna förbereda korta presentationer av sina analyser.
  • Observera grupperna och ge feedback under tiden.
4. Presentation och reflektion (10 min)
  • Varje grupp presenterar sina slutsatser kortfattat.
  • Inspirera till reflektion och diskussion mellan grupperna.
  • Ställ följdfrågor för att fördjupa diskussionen.
  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Form av intervju: Olika typer av intervjuer, skriven och muntlig, deras speciella egenskaper och användningsområden.
  • Intervjufrågor: Hur man formulerar bra frågor för att få den information som efterfrågas i intervjun.
  • Analys av innehåll: Verktyg för att kritiskt granska svar från intervjuobjekt.
  • Reflektion: Betydelsen av att reflektera över det insamlade materialet och sina egna förutfattade meningar.
  • Diskussion och respons: Vikten av att diskutera resultatet med andra för att få nya perspektiv.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Intervju En metod för att samla in information genom att ställa frågor till en person. Från latinskt “interrogare”, som betyder fråga.
Analys Processen att bryta ner information i mindre delar för att förstå dess mening. Från grekiskans “analysis”, vilket betyder upplösning.
Kvalitativ Refererar till data som beskriver kvaliteter eller egenskaper snarare än kvantiteter. Från latinskt “qualitas” vilket betyder kvalitet.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka utmaningar kan uppstå när man intervjuar någon och hur kan man övervinna dessa?
  • B. Hur kan vår kultur påverka det utbyte som sker under en intervju?
  • C. Vilka etiska aspekter bör man tänka på när man genomför intervjuer?

Aktivitet

Eleverna delas in i par och får i uppdrag att genomföra intervjuer med varandra. De ska välja ett ämne av intresse och förbereda frågor innan intervjun. Efter att intervjuerna genomförts ska de skriva en kort rapport som sammanfattar vad de fått veta och sina reflektioner kring intervjun. Fokus ska ligga på att använda korrekt intervjuteknik och att dokumentera svaren på ett strukturerat sätt.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är syftet med intervjuer? Att samla in information.
Vilka frågor ska man alltid tänka på att ställa? Öppna frågor för djupare svar.
Vad är en kvalitativ intervju? En intervju som fokuserar på djupgående insikter.
Hur ska man hantera känsliga ämnen i en intervju? Med empati och respekt.
Vad bör göras efter en intervju? Reflektera och analysera materialet.
Vilken roll har lyssnande i en intervju? Det är avgörande för att ställa följdfrågor.
Hur kan man förbättra sina intervjufärdigheter? Genom träning och feedback.
Vad är en bra intervjufråga? En fråga som uppmuntrar till utförliga svar.

Hemuppgift

Eleverna förväntas skriva en reflektion kring den intervju de genomfört i klass. De ska beskriva vad de lärde sig om intervjun och hur de kan använda denna kunskap i framtiden. Texten ska vara mellan 1-2 A4-sidor lång. Hemuppgiften syftar till att förstärka det lärande som skett under lektionen och uppmuntrar till fortsatt reflektion kring intervjuteknik.

Citat

“Det man inte vet, måste man lära sig” – Konfucius (500 f.Kr.). Detta citat knyter an till lektionen genom att understryka vikten av kunskap och lärande, två centrala teman både i intervjuer och språkutveckling.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp