“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 3
Tema: Skriva en jämförande text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Analysera och utvärdera texter med olika syften och i olika genrer, med fokus på jämförande texter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan skriva en jämförande text med viss tydlighet och struktur. Texten innehåller grundläggande information och kopplingar mellan de jämförda objekten. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till jämförande texter (10 min)
- Presentera syftet med jämförande texter och deras struktur.
- Ge exempel på olika jämförande texter och diskutera deras kännetecken.
- Förklara skillnader mellan liknande och olika aspekter att jämföra.
- Diskutera vikten av tydlighet och objektivitet i jämförande texter.
2. Analys av exempel (15 min)
- Ge eleverna olika exempel på jämförande texter.
- Låt eleverna arbeta i par och analysera texterna.
- Be dem identifiera syfte, struktur och stil.
- Diskutera i helklass vad de kom fram till.
3. Planering av egen text (15 min)
- Ge instruktioner för hur de ska planera sin jämförande text.
- Låt eleverna välja två objekt att jämföra.
- Skapa en enkel mall för att hjälpa dem strukturera sina tankar.
- Diskutera hur man kan använda övergångsord mellan styckena.
4. Skriva jämförande text (10 min)
- Ge tid för eleverna att börja skriva sin text.
- Ge möjlighet att ställa frågor och ge feedback under skrivprocessen.
- Understryka vikten av att följa den plan de lagt upp.
- Avsluta skrivstunden med en kort reflektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Jämförande texter: Eleverna ska förstå vad en jämförande text är och kunna identifiera dess syfte och struktur.
- Analys och syntes: Eleverna ska öva på att analysera två eller flera objekt och syntetisera deras skillnader och likheter.
- Språk och stil: Eleverna ska lära sig om språkliga verktyg i jämförande texter, inklusive övergångsord.
- Feedback och revision: Eleverna bör få träning i att ge och ta emot feedback på sina texter.
- Reflektion: Eleverna ska kunna reflektera över sin egen skrivprocess och resultatet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Jämförelse | Att sätta något i relation till något annat för att nämna likheter och skillnader. | Från latin “comparatio”, som betyder “att jämföra”. |
Struktur | Den ordning eller uppbyggnad något har. | Från latin “structura”, vilket innebär “bygge”. |
Syfte | Anledningen till varför något görs. | Från latin “suppositus”, som relaterar till vad som läggs under. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan en jämförande text påverka läsarens uppfattning om de jämförda objekten?
- B. Vilken betydelse har språket och stilen i en text när man jämför olika objekt?
- C. Kan man vara objektiv i en jämförelse, eller är det alltid subjektivt? Diskutera.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att göra en muntlig presentation av sina jämförande texter. Varje elev ska presentera sin text på 3-5 minuter och kort sammanfatta de viktigaste punkterna. Efter presentationen ges det tid för frågor från klasskamrater och läraren, vilket främjar diskussion och djupare förståelse för materialet.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är en jämförande text? | En text som sätter två eller flera objekt i relation till varandra. |
2. Vilken struktur ska en jämförande text ha? | Inledning, jämförelse av aspekter, och avslutning. |
3. Hur kan man använda övergångsord i en jämförande text? | För att leda läsaren mellan olika punkter och skapa en smidig läsning. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en jämförande text mellan två valfria objekt, exempelvis filmer, böcker eller historiska händelser. Texten ska vara mellan 2-4 sidor lång och följa de riktlinjer som diskuterats under lektionen.
Citat
“Det viktiga är inte vad man säger utan hur man säger det.” – Oscar Wilde. Detta citat belyser vikten av både innehåll och framställning i jämförande texter.
“`