Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Att skriva en argumenterande text
Koppling till styrdokument
Undervisningen kommer att fokusera på att utveckla elevernas förmåga att skriva argumenterande texter. Eleverna ska lära sig hur man bygger upp en argumentation, strukturerar sina tankar och formulerar sina åsikter tydligt, samt inkluderar motargument och svar på dessa.
Centralt innehåll
Eleven ska med viss säkerhet kunna skriva sammanhängande och tydliga argumenterande texter, där de kan förmedla sina åsikter och ge exempel som stöder deras påståenden. Det är viktigt att kunna bemöta och förhålla sig till motargument i texten.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till argumenterande texter (10 min)
• Diskutera vad en argumenterande text är och dess syfte, vilket är att övertyga läsaren.
• Gå igenom grundläggande struktur för argumenterande texter: introduktion, argument, motargument och slutsats.
• Ge exempel på kända argumenterande texter, såsom opinionstexter eller debattartiklar.
Skapa en skrivmall (15 min)
• Presentera en skrivmall som eleverna kan använda för att organisera sina texter.
• Förklara varje del av mallen: hur man formulerar en stark tes, hur man skriver övertygande argument och hur man hanterar motargument.
• Diskutera strategier för att avsluta texten effektivt med en slutsats.
Skrivande av argumenterande texter (15 min)
• Låt eleverna börja skriva sina argumenterande texter utifrån ämnen de valde i debatten.
• Uppmanar dem att använda skrivmallen och ge exempel för att stödja sina argument.
• Läraren går runt i klassrummet för att ge individuell feedback och stöd.
Dela och ge konstruktiv feedback (10 min)
• Låt eleverna arbeta i par för att dela sina texter och ge varandra feedback.
• Diskutera hur man ger konstruktiv kritik och vad man ska tänka på när man läser andras texter.
Aktivitet
Som en avslutning på lektionen ska varje elev designa en inledning och avslutning för sin argumenterande text. De ska göra en sammanfattning av sina argument och hur de planerar att bemöta motargument.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad lärde du dig idag om att skriva argumenterande texter? Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Vilken del av skrivprocessen tyckte du var svårast? Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Hur kan en tydlig struktur hjälpa dig i ditt skrivande? Svar: Det gör texten lättare att följa och bidrar till att övertyga läsaren.
• Nämn ett argument du planerar att inkludera i din text. Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Hur kan du förbättra din text med hjälp av feedback från en klasskamrat? Svar: Genom att få perspektiv på mina argument och ställen där jag kan förtydliga.
Hemläxa
Skriv klart din argumenterande text (250-300 ord) baserat på skissen och feedbacken du har fått under lektionen. I fokus för texten ska vara att övertyga läsaren om din åsikt.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att jämföra och analysera två olika argumenterande texter om samma ämne. De ska identifiera och diskutera hur olika författare presenterar sina åsikter och vilka underbyggande argument som används.
Förslag för nästa lektion
Presentation av argumenterande texter. I nästa lektion kan vi fokusera på att eleverna presenterar sina argumenterande texter muntligt för klassen. Detta är viktigt då det hjälper eleverna att öva på att framföra sina åsikter och argument tydligt inför andra, vilket också förbättrar deras muntliga kommunikativa färdigheter kopplat till kunskapskraven.
Förberedelser
• Förbered exempel på argumenterande texter för att inspirera eleverna.
• Se till att skriva resurser är tillgängliga (papper, pennor, digitala verktyg).
• Samla feedbackformulär som eleverna kan använda för att ge varandra konstruktiv kritik.