Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Engelska
Tema: Djur och deras egenskaper
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer eleverna att lära sig om olika djur och deras egenskaper. Fokus ligger på att utveckla elevernas ordförråd och förståelse för hur man beskriver djur med hjälp av adjektiv. Lektionen syftar till att stärka elevernas förmåga att både förstå och använda språk relaterat till djur.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna förstå och använda enkla ord och fraser för att beskriva djur samt kunna delta i samtal om djurens egenskaper.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till djur och egenskaper (10 min)
– Presentera olika djur och deras egenskaper, exempelvis “big cat”, “small dog”, “furry”, “fast”, och “slow”.
– Använd bilder eller flashcards för att visa djuren och diskutera deras egenskaper.
– Fråga eleverna om deras favoritdjur och dess egenskaper.
Demonstration av beskrivningar (10 min)
– Visa exempel på hur man kan beskriva ett djur med hjälp av adjektiv. Till exempel, “The lion is big and strong.”
– Låt eleverna repetera och öva sina adjektiv tillsammans.
– Diskutera vad som är viktigt i att beskriva djur korrekt.
Parövning: Beskriv ditt djur (15 min)
– Dela in klassen i par där de får öva på att beskriva djur för varandra med hjälp av fraser och adjektiv.
– Ge dem olika djur att beskriva för varandra, exempelvis var ska de nämna ett eller två egenskaper.
– Låt paren framföra sin beskrivning inför klassen.
Kreativ aktivitet: Djurillustration och beskrivning (10 min)
– Eleverna får rita sitt favoritdjur och skriva tre adjektiv som beskriver djuret.
– Samla in ritningarna för att skapa en klassutställning av djur och deras egenskaper.
Avslutande reflektion (5 min)
– Sammanfatta lektionen genom att be eleverna dela något de lärt sig om djur och deras egenskaper.
– Ge utrymme för frågor och avslutande tankar.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en “djurbok” där de skriver en kort beskrivning av olika djur med hjälp av bilder och adjektiv de lärt sig under lektionen. Boken kan innehålla exempel och illustrationer av favoritdjuren.
Exit-ticket
– Vilket djur pratade vi om idag? (Öppen fråga)
– Nämn ett adjektiv som beskriver en katt. (Exempel: Furry)
– Vad gör en snabb hund? (Öppen fråga)
– Hur många ben har en elefant? (Exempel: Fyra)
– Kan du beskriva ditt favoritdjur med ett ord? (Öppen fråga)
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att välja ett djur hemma och skriva eller rita en beskrivning av djurets egenskaper med ett par adjektiv. De kan använda denna beskrivning för att presentera det valet i nästa lektion.
Citat
“The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated.” – Mahatma Gandhi, 1947.
Detta citat knyter an till lektionen om djur och understryker vikten av att förstå och värdera djurs egenskaper och liv.
Nästa lektion
Vi kan fokusera på “Djurens livsmiljöer” i nästa lektion, där eleverna utforskar var olika djur lever och hur miljön påverkar deras liv. Detta tema är relevant för att bygga vidare på förståelsen för djur och sammanhangen där de lever.