Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Engelska – Djur och deras livsmiljöer

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Djur och deras livsmiljöer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att täcka centrala innehåll relaterat till att beskriva och berätta om djur och deras livsmiljöer. Eleverna ska ges möjlighet att lyssna på och delta i samtal och diskussioner där de får använda engelska ord och fraser för att prata om olika djur.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna läsa och förstå texter på engelska och kunna berätta om vardagliga ämnen, bland annat om djur och deras livsmiljöer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till djur och livsmiljöer (15 min)

– Presentera olika djur och deras livsmiljöer med hjälp av bilder och affischer.
– Förklara viktiga begrepp relaterade till djurens vanor och boplats.
– Engagera eleverna genom att ställa frågor om de olika djuren.

Berätta om ett djur (10 min)

– Visa hur man beskriver ett djur genom att ge exempel: “This is a lion. It lives in the savanna.”
– Diskutera hur man kan använda adjektiv för att beskriva djur (stor, liten, snabb, etc.).
– Låt eleverna ge exempel på djur de känner till.

Gruppdiskussion (15 min)

– Dela upp eleverna i små grupper och ge varje grupp ett djur att diskutera.
– Be grupperna att dela med sig av vad de vet om djuret och dess livsmiljö.
– Låt grupperna presentera sina diskussioner för klassen.

Avslutande reflektion (5 min)

– Sammanfatta lektionen genom att fråga eleverna vad de lärt sig.
– Diskutera varför det är viktigt att förstå djur och deras livsmiljöer.

Aktivitet

Som en aktivitet efter lektionen ska eleverna skapa ett enkelt faktablad om sitt favoritdjur. De ska inkludera en bild av djuret, några fakta om djurets livsmiljö och vad det äter. Detta kommer att ge eleverna en möjlighet att använda det de lärt sig under lektionen och praktisera engelska skrivförmågor.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilket djur bor i regnskogen?
Svar: T.ex. apa.
– Vad betyder “habitat”?
Svar: Djurens livsmiljö.
– Nämn ett adjektiv som kan beskriva en elefant.
Svar: Stor.
– Vad äter en tiger?
Svar: Kött (rovdjur).
– Var bor en pingvin?
Svar: Antarktis.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (100-150 ord) om sitt favoritdjur, vilket livsmiljö det lever i och några intressanta fakta om djuret.

Fördjupningsuppgift

För de elever som vill fördjupa sig mer kan de göra en presentation om ett hotat djur och dess livsmiljöer. De bör undersöka varför djuret är hotat och vilka åtgärder som kan vidtas för att bevara det. Presentationen kan göras digitalt eller på papper.

Förslag för nästa lektion

“Leva i harmoni med djuren”

I nästa lektion kan vi fokusera på hur människor och djur kan samexistera och varför det är viktigt att skydda djurens livsmiljöer. Lektionen bör innehålla diskussioner kring naturvård och konkreta exempel på insatser för att bevara djurarter. Detta kunskapskrav kommer att bidra till att utveckla elevernas förståelse för miljöfrågor och samhällets ansvar.

Förberedelser

– Samla bilder och affischer av djur och deras livsmiljöer.
– Förbereda exempel på faktablad för eleverna.
– Se till att material för grupprörelse är tillgängligt (papper, färgpennor, etc.).


Modern Tillbaka-knapp