Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 3
Tema: Textanalys: Implicita budskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Betrakta och analysera olika typer av texter samt reflektera över deras budskap och syften. | Eleven kan med viss säkerhet formulera och samtala om texternas budskap, samt ge exempel på centrala teman. |
Pröva och värdera texter från olika perspektiv och synvinklar. | Eleven kan med viss säkerhet redogöra för hur olika perspektiv påverkar tolkningen av texterna. |
Reflektera över hur språk och stilval påverkar texters budskap. | Eleven kan med viss säkerhet identifiera och beskriva språkliga strategier som används för att förmedla budskap. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till implicita budskap (10 min)
- Definiera vad ett implicerat budskap är.
- Ge exempel på texter med tydliga och dolda budskap.
- Diskutera vikten av att förstå både explicita och implicita budskap.
- Förbered eleverna för analysuppgifter i nästa moment.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en text att diskutera.
- Be grupperna att identifiera och diskutera möjliga implicita budskap.
- Ge stöd och vägledning under diskussionerna.
- Samla grupperna för att dela sina insikter med klassen.
3. Textanalys i klassen (15 min)
- Ange en kort text som klassen tillsammans ska analysera.
- Ställ ledande frågor för att diskutera textens budskap.
- Fokusera på språkliga val och stilistiska element.
- Anteckna centrala insikter på tavlan.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
- Be eleverna att reflektera över hur dessa insikter kan appliceras på andra texter.
- Ge exempel på vad nästa lektion kommer att innebära.
- Uppmana eleverna att ta med egna exempel på texter till nästa gång.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Implicita budskap: Vad som menas och hur det kan identifieras i text.
- Textsamarbete: Hur olika texters budskap kan diskussioneras och värderas.
- Språkliga strategier: Olika sätt författarna använder språk för att förmedla budskap.
- Analysmetoder: Verktyg för att bryta ner och förstå texter mer djupgående.
- Reflekterande samtal: Vikten av att kommunicera och diskutera insikter i grupp.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Implicita | Undangömd, inte direkt uttryckt. | Från latin “implicitus” som betyder “inblandad”. |
Budskap | Det meddelande eller den mening som en text förmedlar. | Från fornnordiska “boð” som betyder “kommandera”. |
Analys | Processen av att bryta ned något för att förstå dess delar. | Från grekiska “analusis” som betyder “att lösa upp”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi förstå språkliga val i relation till kulturella kontexter?
- B. Kan vi alltid lita på att vi tolkar ett implicerat budskap korrekt? Vad påverkar vår förståelse?
- C. Hur kan olika perspektiv på en text förändra betydelsen av dess budskap?
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper och får läsa olika korta texter. Efter att ha läst texten ska varje grupp skapa en presentation som förklarar de implicita budskap som de har identifierat i sin text. Presentationerna ska inkludera exempel och frågor för klassdiskussion. Eleverna ges 20 minuter för att förbereda sina presentationer, följt av 30 minuter för att dela med klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är ett implicerat budskap? | En mening eller ett budskap som inte uttrycks direkt i texten. |
2. Hur kan vi upptäcka implicita budskap? | Genom att analysera språkliga val och kontext. |
3. Vilka exempel kan vi ge på texter med dolda budskap? | Reklam, politiska tal, och litterära verk. |
Hemuppgift
Eleverna ges i uppgift att välja en valfri text (artikel, dikt eller bok) och skriva en analys av de implicita budskap som finns i texten. Analysen ska vara mellan 1-2 sidor A4 och innehålla exempel från texten samt en egen reflektion av budskapet.
Citat
“Språket är en bild av våra tankar.” – Langston Hughes, 1945 Citatet syftar på vikten av språk i att formulera våra idéer och känslor, vilket kopplar direkt med ämnet om implicita budskap och textanalys.