Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Demokrati och diktatur: Skillnader
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om skillnaderna mellan demokrati och diktatur, samt deras förmåga att analysera och reflektera över politiska system och medborgarnas roll i dessa system.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. | Eleven kan ge exempel på hur demokrati och diktatur fungerar i olika länder. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en kännetecken för en demokrati?
- A) Enpartisystem
- B) Regelbundna val
- C) Censur av medier
- Vad kallas det när medborgare deltar direkt i beslutsfattande?
- A) Representativ demokrati
- B) Direkt demokrati
- C) Oligarki
- Vilken av följande är en form av diktatur?
- A) Monarki
- B) Teokrati
- C) Federativ stat
- Vad innebär maktdelning?
- A) Att all makt ligger hos en person
- B) Att makten fördelas mellan olika institutioner
- C) Att det inte finns någon makt
- Vilken av följande rättigheter är central i en demokrati?
- A) Yttrandefrihet
- B) Rätt till arbete
- C) Rätt till utbildning
- Vad är en grundlag?
- A) En lag som kan ändras enkelt
- B) En lag som skyddar viktiga rättigheter
- C) En lag som inte har någon betydelse
- Vilken av följande är en viktig funktion av demokratisk media?
- A) Att sprida propaganda
- B) Att informera medborgarna
- C) Att censurera information
- Vad innebär det att vara medborgare i en demokrati?
- A) Att följa order
- B) Att ha rättigheter och skyldigheter
- C) Att vara passiv
- Vad är skillnaden mellan en parlamentarisk och en presidentiell demokrati?
- A) Ingen skillnad
- B) Hur ledarskapet väljs och fungerar
- C) Antalet partier som kan delta
- Vilken av följande är en konsekvens av en diktatur?
- A) Frihet att uttrycka åsikter
- B) Förbud mot opposition
- C) Regelbundna val
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Demokrati | Styrning av en person | Styrning av folket | Styrning av militären |
Diktatur | Reglerande av medier | Enpartisystem | Öppen debatt |
Medborgarskap | Rättighet att rösta | Rättighet att resa | Rättighet att arbeta |
Oligarki | Styrning av en liten grupp | Styrning av alla medborgare | Styrning av ingen |
Yttrandefrihet | Rätt att säga vad man vill | Rätt att vara tyst | Rätt att sprida lögner |
Maktfördelning | Makten hos en person | Makten hos flera institutioner | Makten hos folket |
Rättsstatsprincipen | Ingen lag gäller | Alla är lika inför lagen | Bara vissa är lika inför lagen |
Valhemlighet | Rösta öppet | Rösta i hemlighet | Rösta ingenstans |
Pressfrihet | Rätt att trycka vad man vill | Rätt att trycka allt | Rätt att inte trycka |
Politisk pluralism | Flera partier får delta | Endast ett parti | Ingen får delta |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur olika demokratimodeller påverkar medborgarnas rättigheter och friheter. Vad är fördelar och nackdelar med dessa modeller?
- Reflektera över betydelsen av mediefrihet i en demokrati. Vilken roll spelar medier i att forma opinion och informera medborgarna?
- Analysera hur maktbalansen mellan olika institutioner i en demokrati bidrar till att skydda mot maktmissbruk. Ge exempel på hur detta kan gå fel.
- Vilken betydelse har civilsamhället och medborgarengagemang för att upprätthålla en fungerande demokrati? Diskutera möjliga hinder för detta engagemang.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poängkrav (andel rätt) |
---|---|
E | 30% (17 poäng) |
D | 50% (28 poäng) |
C | 65% (36 poäng) |
B | 80% (44 poäng) |
A | 90% (50 poäng) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna