Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Fysik
Tema: Hållbar utveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hållbar utveckling, dess tre dimensioner (ekologisk, ekonomisk och social) och betydelsen av att kunna göra hållbara val.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva vad hållbar utveckling innebär och ge exempel på hur man kan göra hållbara val i vardagen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
- Definiera begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner.
- Diskutera vikten av hållbarhet i dagens samhälle.
- Ge exempel på globala och lokala frågor relaterade till hållbar utveckling.
Ekologisk hållbarhet (15 min)
- Gå igenom ekologisk hållbarhet och dess betydelse för miljön.
- Diskutera hur energikällor påverkar ekologisk hållbarhet.
- Analysera hur matproduktion och avfallshantering relaterar till ekologisk hållbarhet.
Social och ekonomisk hållbarhet (15 min)
- Utforska vad social hållbarhet innebär och dess koppling till rättvisa.
- Diskutera ekonomisk hållbarhet och hållbar konsumtion.
- Ta upp fallstudier där dessa dimensioner sammanfogas.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
- Ställ reflektionsfrågor för att utmana elevernas tankar kring hållbarhet och personliga val.
- Diskutera hur man kan engagera sig i hållbar utveckling på individ- och samhällsnivå.
Aktivitet
Eleverna kommer att designa en kampanj för att främja hållbara val i skolmiljön. De kan inkludera affischer, presentationer eller digitala plattformar för att sprida sitt budskap.
Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad betyder hållbar utveckling?
- Nämn en dimension av hållbar utveckling.
- Ge ett exempel på ett hållbart val i vardagen.
- Vad är en konsekvens av ohållbar matproduktion?
- Hur kan man engagera sig för hållbarhet i sitt samhälle?
Svar: Att tillfredsställa behov utan att kompromissa med framtida generationers möjligheter.
Svar: Ekologisk, ekonomisk eller social hållbarhet.
Svar: Att återvinna, cykla till skolan eller köpa lokalt producerad mat.
Svar: Ökad miljöförstöring och resursslöseri.
Svar: Genom att delta i lokala initiativ, volontärarbete eller utbildningsprogram.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats där de beskriver en personlig hållbarhetsplan som inkluderar vad de kan förändra i sina egna liv för att främja hållbar utveckling. De ska ange specifika områden de vill fokusera på och bästa metoder för att nå sina mål. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
”Vi har inte ärvt jorden av våra förfäder, vi har lånat den av våra barn.” – Gamla indianska ordspråk.
Citatet poängterar vikten av att ta ansvar för miljön och se till att våra val idag inte skadar kommande generationer.