Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Naturkunskap 1b. Att kritiskt granska hälsobudskap i medier. [Gymnasiet]

“`html





Lektionsplanering: Naturkunskap 1b


Lektionsplanering: Naturkunskap 1b

Ämne: Naturkunskap 1b

Gymnasiet

Tema: Att kritiskt granska hälsobudskap i medier

Syfte

Syftet med lektionen är att eleverna ska utveckla sin förmåga att kritiskt analysera och granska hälsobudskap från olika medier samt förstå kopplingen mellan dessa budskap och vetenskapliga fakta.

Mål för lektionen

  • Eleverna ska kunna identifiera och analysera hälsobudskap i sociala medier.
  • Eleverna ska kunna tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt vid granskning av påståenden.
  • Eleverna ska kunna diskutera konsekvenserna av vilseledande hälsobudskap för individer och samhälle.

Material

  • Artiklar och inlägg från sociala medier som innehåller hälsobudskap.
  • Vetenskapliga källor inom medicin och hälsa.
  • Röd och grön penna för markeringar.

Genomförande

Inledning (10 minuter)

Introducera temat genom att diskutera vad hälsobudskap är och var vi kan se dem i vår vardag. Be eleverna att dela med sig av exempel de sett nyligen.

Huvudaktivitet (30 minuter)

Eleverna delas in i grupper och får olika artiklar och inlägg. De ska:

  • Identifiera påståenden i hälsobudskapen.
  • Granska varje påstående utifrån vetenskapliga källor.
  • Diskutera i grupp hur dessa påståenden kan påverka människor.

Avslutning (20 minuter)

Varje grupp presenterar sina fynd. Diskutera gemensamt vad som är viktiga punkter att tänka på när man ser på hälsobudskap.

Uppföljning

Eleverna får i uppgift att skriva en kort reflektion (200-300 ord) om en hälsobudskap de funnit och hur de skulle granska det utifrån vetenskap.

Bedömning

Bedömning sker genom observation av grupparbetet och genom kvalitén på den skriftliga reflektionen.



“`


Modern Tillbaka-knapp