Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1a2

Tema:

Evolution och människans utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om evolution och människans utveckling, samt deras förmåga att kritiskt värdera och diskutera naturvetenskapliga frågor. Provets olika moment syftar till att utvärdera både faktakunskaper och förmågan att resonera kring komplexa frågor inom ämnet.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald.Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.

(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken teori beskriver livets utveckling genom naturligt urval?
    • A) Lamarkism
    • B) Evolutionsbiologi
    • C) Kreationism
  2. Vad kallas den process genom vilken arter förändras över tid?
    • A) Mutation
    • B) Evolution
    • C) Anpassning
  3. Vilken av följande är ett exempel på en fossil?
    • A) En gammal sjö
    • B) En förstenad dinosauriefot
    • C) En levande fågel
  4. Vad är den grundläggande enheten av liv?
    • A) Vävnad
    • B) Cell
    • C) Organ
  5. Vilken typ av evolution involverar artbildning genom geografisk isolering?
    • A) Parallell evolution
    • B) Allopatrisk evolution
    • C) Sympatrisk evolution
  6. Vad är syftet med DNA-sekvensering inom evolutionär biologi?
    • A) Att identifiera sjukdomar
    • B) Att studera evolutionära relationer mellan arter
    • C) Att skapa genmodifierade organismer
  7. Vilken av följande faktorer påverkar naturligt urval?
    • A) Mutationer
    • B) Migration
    • C) Båda A och B
  8. Vad kallas den teori som föreslår att livets ursprung kan förklaras av naturliga processer?
    • A) Biogenes
    • B) Abiotisk syntes
    • C) Spontan generation
  9. Vilken av följande är en grundläggande princip inom evolutionsteorin?
    • A) Livet är oförändrat över tid
    • B) Arter kan anpassa sig till sina miljöer
    • C) Arter är skapade av en högre makt
  10. Vad är den största riskfaktorn för biologisk mångfald?
    • A) Habitatförlust
    • B) Klimatförändringar
    • C) Invasiva arter

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Naturligt urvalEn process där de starkaste överleverEn process av mänsklig påverkan på arterEn process av slumpmässiga förändringar
MutationEn permanent förändring i DNAEn tillfällig förändring i en organismEn process som alltid är fördelaktig
FossilEn förstenad växt eller djurdelEn typ av levande organismEn typ av mineral
Biologisk mångfaldOlika typer av ekosystemVariation inom arter och mellan arterAntalet individer i en art
ArtbildningProcessen där nya arter uppstårProcessen där arter dör utProcessen där arter förändras utan isolering
GenetikLäran om ärftlighetStudiet av fossilerKemi av levande organismer
AnpassningFörändringar som gör en art bättre rustadFörändringar utan betydelse för överlevnadEn process av avkommor
EkosystemEn population av samma artEn samling av levande och icke-levande faktorerEn typ av art
DNAEn typ av proteinArvsmassan hos organismerEn enhet av energi
BioteknikTeknik för att förändra organismerTeknik för att bevara dokumentTeknik för att odla växter

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur evolutionsteorin kan påverka vår förståelse av mänskligt beteende och kultur.

    Reflektera över exempel där evolutionära perspektiv kan kopplas till sociala beteenden.

  2. Hur kan kunskaper om evolution och biologisk mångfald påverka våra beslut i fråga om miljöskydd?

    Ge konkreta exempel på hur detta kan tillämpas i samhället.

  3. Vilka etiska frågor kan uppstå kring bioteknik och genteknik i relation till evolution?

    Resonera kring potentiella risker och fördelar.

  4. Diskutera skillnaderna mellan naturligt urval och artificiellt urval.

    Ge exempel på hur dessa processer påverkar arter och deras utveckling.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg% RättPoäng
E30%(17)
D50%(28)
C70%(39)
B80%(44)
A90%(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna