Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1a2

Tema:

Konsumtionsmönster och miljöavtryck

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om konsumtionsmönster och deras påverkan på miljön, samt att uppmuntra kritiskt tänkande kring hur individuella och samhälleliga val kan påverka hållbar utveckling.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger och konsumtion samt påverkan på miljön.Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.

(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande alternativ beskriver bäst begreppet “miljöavtryck”?
    • A) Den påverkan vi har på miljön genom vår konsumtion
    • B) Mängden vatten i en region
    • C) Antalet träd i en skog
  2. Vad är en hållbar livsstil?
    • A) En livsstil som fokuserar på snabba resultat
    • B) En livsstil som tar hänsyn till kommande generationer
    • C) En livsstil utan några begränsningar
  3. Vilken resurs är förnybar?
    • A) Olja
    • B) Solenergi
    • C) Naturgas
  4. Vad menas med “ekologiskt fotavtryck”?
    • A) Mängden koldioxid utsläpp från en person
    • B) Den biologiska mångfalden i en skog
    • C) Den mängd biologiska resurser som en person använder
  5. Vilken av följande är en typ av hållbar konsumtion?
    • A) Att köpa nya kläder varje månad
    • B) Att laga och återanvända kläder
    • C) Att alltid välja det billigaste alternativet
  6. Vilket av följande påstående är sant?
    • A) Koldioxid är en växthusgas
    • B) Koldioxid är ofarlig för miljön
    • C) Koldioxid är en typ av luftförorening
  7. Vad innebär begreppet “kretslopp” i naturen?
    • A) Att resurser används en gång och kasseras
    • B) Att resurser återanvänds och cirkulerar i ekosystemet
    • C) Att resurser skapas och förstörs
  8. Vilken typ av avfall är mest skadligt för miljön?
    • A) Matavfall
    • B) Plastavfall
    • C) Pappersavfall
  9. Vilken effekt har överkonsumtion på miljön?
    • A) Minskar den biologiska mångfalden
    • B) Ökar den biologiska mångfalden
    • C) Har ingen effekt på miljön
  10. Vad kan individer göra för att minska sitt miljöavtryck?
    • A) Använda mer plast
    • B) Köpa lokala produkter
    • C) Köra bil oftare

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ÅtervinningAtt återanvända materialAtt slänga bort skräpAtt köpa nytt
Hållbar utvecklingAtt använda alla resurserAtt tillfredsställa dagens behov utan att äventyra framtida behovAtt ignorera miljöproblem
KoldioxidEn gas som växter behöver för fotosyntesEn gas som är ofarlig för människanEn gas som inte finns i luften
Förnybar energiEnergi som aldrig tar slutEnergi som kan skapas om och om igenEnergi som är skadlig för miljön
MiljöskyddSkydd av biologisk mångfaldAtt förstöra skogarAtt öka föroreningar
Sustainable consumptionAtt konsumera merAtt konsumera på ett sätt som bevarar resurser för framtidenAtt konsumerar mindre
EkosystemtjänsterTjänster som ekosystem ger till människorEkosystemens förstörelseOlika typer av avfall
UtsläppSkräp som slängsFöroreningar som släpps ut i miljönGiftiga ämnen som inte skadar miljön
KonsumtionsmönsterHur och vad människor konsumerarHur mycket skräp människor producerarHur mycket vatten som används i hushåll
Biologisk mångfaldMångfalden av liv i ett ekosystemAntalet människor på jordenAntalet djur i en skog

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur individens konsumtionsmönster påverkar miljön. Ge konkreta exempel.
  2. Vilka åtgärder kan samhället vidta för att främja en mer hållbar konsumtion? Resonera kring möjligheter och utmaningar.
  3. Hur kan utbildning påverka människors val och beteenden när det gäller konsumtion och miljö? Ge exempel på effektiva metoder.
  4. Reflektera över din egen konsumtion. Vilka förändringar kan du göra i ditt liv för att minska ditt miljöavtryck?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcentPoäng (antal rätt)
E30%16 (10+5+1)
D50%28 (18+8+2)
C60%33 (20+10+3)
B80%44 (30+12+2)
A90%50 (35+15+3)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna