Prov. Naturkunskap 1a2. Konsumtionsmönster och miljöavtryck. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1a2

Tema:

Konsumtionsmönster och miljöavtryck

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om konsumtionsmönster och deras påverkan på miljön, samt att uppmuntra kritiskt tänkande kring hur individuella och samhälleliga val kan påverka hållbar utveckling.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger och konsumtion samt påverkan på miljön. Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.

(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande alternativ beskriver bäst begreppet “miljöavtryck”?
    • A) Den påverkan vi har på miljön genom vår konsumtion
    • B) Mängden vatten i en region
    • C) Antalet träd i en skog
  2. Vad är en hållbar livsstil?
    • A) En livsstil som fokuserar på snabba resultat
    • B) En livsstil som tar hänsyn till kommande generationer
    • C) En livsstil utan några begränsningar
  3. Vilken resurs är förnybar?
    • A) Olja
    • B) Solenergi
    • C) Naturgas
  4. Vad menas med “ekologiskt fotavtryck”?
    • A) Mängden koldioxid utsläpp från en person
    • B) Den biologiska mångfalden i en skog
    • C) Den mängd biologiska resurser som en person använder
  5. Vilken av följande är en typ av hållbar konsumtion?
    • A) Att köpa nya kläder varje månad
    • B) Att laga och återanvända kläder
    • C) Att alltid välja det billigaste alternativet
  6. Vilket av följande påstående är sant?
    • A) Koldioxid är en växthusgas
    • B) Koldioxid är ofarlig för miljön
    • C) Koldioxid är en typ av luftförorening
  7. Vad innebär begreppet “kretslopp” i naturen?
    • A) Att resurser används en gång och kasseras
    • B) Att resurser återanvänds och cirkulerar i ekosystemet
    • C) Att resurser skapas och förstörs
  8. Vilken typ av avfall är mest skadligt för miljön?
    • A) Matavfall
    • B) Plastavfall
    • C) Pappersavfall
  9. Vilken effekt har överkonsumtion på miljön?
    • A) Minskar den biologiska mångfalden
    • B) Ökar den biologiska mångfalden
    • C) Har ingen effekt på miljön
  10. Vad kan individer göra för att minska sitt miljöavtryck?
    • A) Använda mer plast
    • B) Köpa lokala produkter
    • C) Köra bil oftare

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Återvinning Att återanvända material Att slänga bort skräp Att köpa nytt
Hållbar utveckling Att använda alla resurser Att tillfredsställa dagens behov utan att äventyra framtida behov Att ignorera miljöproblem
Koldioxid En gas som växter behöver för fotosyntes En gas som är ofarlig för människan En gas som inte finns i luften
Förnybar energi Energi som aldrig tar slut Energi som kan skapas om och om igen Energi som är skadlig för miljön
Miljöskydd Skydd av biologisk mångfald Att förstöra skogar Att öka föroreningar
Sustainable consumption Att konsumera mer Att konsumera på ett sätt som bevarar resurser för framtiden Att konsumerar mindre
Ekosystemtjänster Tjänster som ekosystem ger till människor Ekosystemens förstörelse Olika typer av avfall
Utsläpp Skräp som slängs Föroreningar som släpps ut i miljön Giftiga ämnen som inte skadar miljön
Konsumtionsmönster Hur och vad människor konsumerar Hur mycket skräp människor producerar Hur mycket vatten som används i hushåll
Biologisk mångfald Mångfalden av liv i ett ekosystem Antalet människor på jorden Antalet djur i en skog

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur individens konsumtionsmönster påverkar miljön. Ge konkreta exempel.
  2. Vilka åtgärder kan samhället vidta för att främja en mer hållbar konsumtion? Resonera kring möjligheter och utmaningar.
  3. Hur kan utbildning påverka människors val och beteenden när det gäller konsumtion och miljö? Ge exempel på effektiva metoder.
  4. Reflektera över din egen konsumtion. Vilka förändringar kan du göra i ditt liv för att minska ditt miljöavtryck?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Procent Poäng (antal rätt)
E 30% 16 (10+5+1)
D 50% 28 (18+8+2)
C 60% 33 (20+10+3)
B 80% 44 (30+12+2)
A 90% 50 (35+15+3)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp