Lektion. Historia 1a1. Introduktion till historiebruk. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1a1

Tema: Introduktion till historiebruk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa valda förändringsprocesser och fördjupningar. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser. Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem.

[Gy11, Historia 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till historiebruk (15 min)
  • Förklara vad historiebruk innebär.
  • Ge exempel på hur historia används i nutiden.
  • Diskutera skillnader mellan faktiska händelser och tolkningar.
  • Använd aktuella exempel för att illustrera poängerna.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela upp klassen i små grupper.
  • Ge varje grupp en viss historisk händelse att diskutera.
  • Be dem fundera på hur händelsen kan tolkas på olika sätt.
  • Samla in åsikter från varje grupp efter diskussionen.
3. Reflektion och sammanfattning (10 min)
  • Bekanta eleverna med begrepp som källkritik.
  • Diskutera varför det är viktigt att granska historiska källor.
  • Sammanfatta diskussionerna genom att notera viktiga insikter på tavlan.
4. Avslutande frågor (10 min)
  • Tillåt eleverna ställa frågor om lektionen.
  • Uppmuntra till öppna diskussioner.
  • Ge korta svar och förtydliga viktiga punkter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Historiebruk: Att förstå hur historia används i olika kontexter och för olika syften, vilket påverkar vår uppfattning om det förflutna.
  • Källkritik: Läran om hur man analyserar källor och avgör deras trovärdighet, vilket är viktigt för att skapa en objektiv bild av historien.
  • Tolkning av händelser: Hur olika perspektiv kan påverka vår förståelse av historiska händelser och deras betydelse.
  • Globala perspektiv: Betydelsen av att se historiska händelser i ett globalt perspektiv snarare än ett endimensionellt.
  • Dagens historia: Hur nuvarande händelser och kulturella fenomen har sina rötter i det förflutna.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Historiografi Studiet av hur historia har skrivits och tolkats genom tiderna. Från grekiska ‘historia’ och ‘grapho’ (skrift).
Källkritik Tekniken att kritiskt bedöma källor och deras värde. Från latin ‘cella’ (rum) och ‘criticus’ (bedöma).
Perspektiv Olika synvinklar eller ståndpunkter i tolkningen av historiska händelser. Från latin ‘perspectivus’ (att se genom).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar vår samtid vår tolkning av historiska händelser?
  • B. Vilka risker finns det med att romantisera det förflutna?
  • C. På vilket sätt är det viktigt att inkludera olika röster i historieskrivningen?

Aktivitet

Eleverna delas upp i grupper där de får välja en historisk händelse. Varje grupp ska skapa en kort presentation om hur de anser att denna händelse har använts eller tolkats i samtiden. De ska inkludera olika perspektiv och källor som stödjer deras argument. Group presentations will foster collaborative learning and critical thinking.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är historiebruk? Att använda historia i ett mål, antingen för utbildning eller politiska syften.
Varför är källkritik viktigt? För att avgöra en källas trovärdighet och pålitlighet.
Hur formar uppfattningar om det förflutna? Genom de berättelser som skapas kring historiska händelser.
Exempel på hur historia används idag? I kulturella debatter, politik, eller marknadsföring.
Vad innebär tolkning av historia? Att förstå och analysera historiska händelser utifrån olika perspektiv.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats, 2 A4-sidor, om en av de historiska händelser som diskuterades i class. De ska fokusera på den relevanta betydelsen av historiebruk och källkritik i samband med sin valda händelse.

Citat

”Historien upprepas, först som tragedi, sedan som fars.” – Karl Marx (1852). Detta citat påpekar hur vi ofta missar utmaningarna från det förflutna, och vikten av att lära sig av dessa som är relevant i lektionen om historiebruk.

Uppföljning


Modern Tillbaka-knapp