Prov. Naturkunskap 1b. Experiment om människans livsstil och miljö. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Naturkunskap 1b

Tema:

Experiment om människans livsstil och miljö

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för hur människans livsstil påverkar miljön och att pröva deras förmåga att tillämpa naturvetenskapliga metoder i praktiska experiment. Genom provet ska eleverna också visa sina kunskaper om hållbar utveckling och hur livsstilsval kan påverka både individens och samhällets hälsa.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen.

(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande alternativ är en växthusgas?
    • A) Koldioxid
    • B) Syre
    • C) Kväve
  2. Vilket av följande är en konsekvens av överkonsumtion?
    • A) Ökad biologisk mångfald
    • B) Utsläpp av växthusgaser
    • C) Förbättrad luftkvalitet
  3. Vad är ekosystemtjänster?
    • A) Tjänster som erbjuds av ekosystemen
    • B) Statliga tjänster för miljöskydd
    • C) Tjänster från privata företag
  4. Vilken typ av energi är förnybar?
    • A) Solenergi
    • B) Kolenergi
    • C) Kärnkraft
  5. Vilken av följande livsstilar är mest hållbar?
    • A) Hög konsumtion och skräputnyttjande
    • B) Återvinning och hållbar konsumtion
    • C) Ingen motion och hög sockerintag
  6. Vad innebär ekologiskt fotavtryck?
    • A) Den mark yta en individ behöver för att leva
    • B) Antalet gånger en människa går under en dag
    • C) Antal foton som används av en person
  7. Vad är en miljövänlig produkt?
    • A) En produkt gjord av plast
    • B) En produkt utan kemiska tillsatser
    • C) En produkt som är billig
  8. Hur påverkar kosthållning miljön?
    • A) Genom att öka avskogningen
    • B) Genom att minska koldioxidutsläpp
    • C) Genom att öka vattenanvändningen
  9. Vilken av följande metoder är effektiv för att minska avfall?
    • A) Återvinning
    • B) Kretslopp av plast
    • C) Ökad produktion
  10. Vilken hälsoeffekt kan motion ha på individen?
    • A) Ökar stress
    • B) Förbättrar sömnen
    • C) Minskar energin

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord eller begrepp 1 2 3
Ekosystem En grupp av organismer som lever tillsammans En samling av växter i ett område Det totala antalet djur i en skog
Hållbarhet Att använda resurser på ett sätt som inte skadar miljön Att överexploatera resurser Att skapa avfall
Förnybar energi Energi som kan användas om och om igen Energi som tar slut Energi från fossila bränslen
Klimatförändringar Förändringar i nederbörd och temperatur Ökning av djurarter Stabilt väder
Biologisk mångfald Variation av livsformer i ett område Antalet individer av en art Uppkomsten av nya arter
Utsläpp Ämnen som frigörs i miljön Rena och friska miljöer Ökad produktion av resurser
Skräputnyttjande Att återanvända material Att bränna avfall Att dumpa skräp i naturen
Resursfördelning Hur resurser fördelas i samhället Antalet resurser som finns Ökad resurskonsumtion
Kost Maten vi äter och dess inverkan på hälsan En form av träning En typ av diet
Hälsosam livsstil En livsstil som gynnar hälsan En livsstil med hög stress En livsstil utan motion

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur din egen livsstil påverkar miljön. Vilka förändringar skulle du kunna göra för att minska din miljöpåverkan?
  2. Reflektera över vikten av hållbar utveckling i dagens samhälle. Vilka strategier kan samhället använda för att främja en mer hållbar livsstil?
  3. Beskriv hur olika livsstilar kan påverka folkhälsan. Vilka åtgärder kan vidtas för att förbättra folkhälsan i samhället?
  4. Analysera sambandet mellan konsumtionsvanor och miljöpåverkan. Hur kan individer och grupper arbeta för att förändra sina konsumtionsvanor?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Procent Poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp