Lektionsplanering
Årskurs
Gymnasiet
Ämne eller kurs
Estetisk kommunikation 3
Tema
Framtidens konst: digitala plattformar och nya möjligheter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen fokuserar på hur digitaliseringen och teknologiska framsteg påverkar konst och estetiska uttryck. Eleverna får möjlighet att utforska olika digitala plattformar, tekniker och metoder som används i samtida konst samt diskutera nya möjligheter och utmaningar som uppstår i den digitala tidsåldern.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera hur digitala plattformar förändrar konstnärliga uttryck och skapar nya möjligheter för skapande. Eleven kan också reflektera över hur dessa förändringar påverkar publiken och konstvärlden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till dagens digitala konstlandskap (10 min)
- Definiera vad som menas med digital konst och ge exempel på dess olika former (ex. digital illustration, multimedia, NFT-konst).
- Diskutera hur digitalisering har förändrat konstnärliga processer och publikens interaktion med konst.
- Ställ frågor om elevernas erfarenhet av digital konst och plattformar.
Genomgång av digitala plattformar och verktyg (15 min)
- Presentera plattformar som Instagram, Behance, ArtStation och deras betydelse för konstnärer.
- Diskutera hur dessa plattformar erbjuder nya sätt att nå ut till publik och nätverka med andra konstnärer.
- Visa exempel på konstverk skapade med digitala verktyg och teknik.
Workshop: Skapa digitalt konstverk (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och be dem använda digitala verktyg för att skapa ett kort digitalt konstverk eller en multimedia-presentation.
- Ge vägledning och stöd under skapandeprocessen, uppmuntra till kreativ utforskning.
- Låt eleverna reflektera över vilka utmaningar och möjligheter det digitala verktyget innebär.
Presentation och diskussion (10 min)
- Grupperna presenterar sina digitala verk för klassen och diskuterar sin användning av plattformar och verktyg.
- Diskutera hur verken kan nå en bredare publik och vilka nya interaktionsmöjligheter som finns genom digitaliseringen.
- Sammanfatta lektionen och knyt tillbaka till temat om framtidens konst.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna planera och genomföra ett längre digitalt projekt där de utforskar en specifik digital plattform som de sedan använder för att skapa och dela sitt verk.
Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad tycker du är mest spännande med digital konst?
- Hur skiljer sig din upplevelse av digital konst från traditionell konst?
- Vilken digital plattform skulle du vilja utforska mer i framtida projekt?
- Vilka fördelar och nackdelar ser du i att använda digitala verktyg för skapande?
- Vad har du lärt dig om digitaliseringens påverkan på konst idag?
Hemuppgift
Hemuppgiften kan vara att skriva en reflektionsuppsats där eleverna diskuterar hur digitaliseringen kan påverka deras eget konstnärliga skapande samt analysera ett digitalt konstverk eller digital konstnär. De ska också utforska specifika plattformar och deras roll i konstverldens framtid.
Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.