En AI-baserad digital lärarassistent

Lektionsplanering. SFI C. Arbetsliv och sysselsättning

Lektionsplanering

Årskurs:

SFI C

Ämne eller kurs:

Svenska för invandrare (SFI)

Tema:

Arbetsliv och sysselsättning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska lära sig om svenska arbetsmarknaden, typer av anställningar, rättigheter och skyldigheter, samt hur man söker och får jobb.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda svensk arbetslivsvokabulär och kan delta i samtal samt skriva om arbetsrelaterade ämnen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till arbetslivet i Sverige

(10 min)

  • Vad innebär arbetsliv i Sverige?
  • Översikt av svenska arbetsmarknaden: typer av anställningar och vanliga yrken.
  • Betydelsen av att förstå rättigheter och skyldigheter som anställd.

Typer av anställningar

(15 min)

  • Läraren går igenom olika anställningsformer som tillsvidareanställning, visstidsanställning och provanställning.
  • Diskussion kring fördelar och nackdelar med varje typ av anställning.
  • Eleverna får tänka på vilken typ av anställning de föredrar och varför.

Rättigheter och skyldigheter

(15 min)

  • Genomgång av viktiga rättigheter som alla anställda har, t.ex. arbetsmiljö, semester och lön.
  • Skyldigheter som anställd, t.ex. att följa lagen och företagets regler.
  • Samtala om hur rättigheter kan variera mellan olika branscher.

Avslutande diskussion

(10 min)

  • Reflektera över vad de har lärt sig om arbetslivet och diskussion om olika anställningsformer.
  • Betona vikten av att vara medveten om sina rättigheter och skyldigheter på arbetsplatsen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “arbetslivsguide” där de skriver ner de viktigaste punkterna om anställningstyper och rättigheter som görs på ett lättförståeligt sätt. De kan också inkludera exempel från sina egna erfarenheter. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är en tillsvidareanställning? Svar: En permanent anställning utan slutdatum.
  • Nämn en rättighet som en anställd har. Svar: Rätt till semester.
  • Vad är skillnaden mellan provanställning och visstidsanställning? Svar: Provanställning är för att testa en person på jobbet, medan visstidsanställning är för en bestämd tid.
  • Varför är det viktigt att känna till sina rättigheter på arbetsplatsen? Svar: För att kunna försvara sig och veta vad man har rätt till.
  • Vad kan vara en nackdel med egenanställning? Svar: Mindre trygghet och inga förmåner som i en vanlig anställning.

Hemuppgift

Eleverna ska läsa igenom sina egna anställningsavtal (om tillämpligt) och identifiera sina rättigheter och skyldigheter som står i avtalet. De ska förbereda sig för att diskutera sina insikter på nästa lektion. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.

Citat

*”Arbete ger en känsla av värde.”* – Okänd

Detta citat understryker vikten av arbete i att skapa mening och identitet, och hur det bidrar till samhälle och individ.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion kan vara “Klädkod och arbetsplatskultur”. Detta tema kommer att ge eleverna inblick i hur man klär sig och beter sig på en arbetsplats i Sverige, vilket är avgörande för att anpassa sig till professionella miljöer. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.


×