En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Musik – Musikaliska tävlingar och evenemang

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Musik

Tema: Musikaliska tävlingar och evenemang

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om musikaliska tävlingar och evenemang samt deras förmåga att reflektera över betydelsen av dessa för musiker och samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få insikt i hur musikaliska tävlingar och evenemang fungerar. Detta inkluderar att förstå deras roll i musikscenen, hur de skapar plattformar för musiker, och hur de främjar musikkultur och gemenskap.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva olika typer av musikaliska tävlingar och evenemang samt diskutera deras betydelse för musiker och samhälle. Eleven kan också reflektera över sina egna erfarenheter av att delta i eller observera musikaliska framträdanden.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande tävlingar är känd som en internationell sångtävling?

A) Melodifestivalen

B) **Eurovision**

C) Idol

D) The Voice

2. Vad är en viktig faktor för ett framträdande i en musikaliskt tävling?

A) **Låtval**

B) Klädstil

C) Antal personer i publiken

D) Längden på framträdandet

3. Vilket syfte har musikaliska tävlingar enligt läroplanen?

A) Att underhålla publiken

B) **Att skapa plattformar för musiker**

C) Att välja den bästa låten

D) Att generera intäkter

4. Vilken av följande är en lokal musikaliska tävling som kan ge plattform för talanger?

A) **Svenska talanger**

B) Grammy Awards

C) The Voice

D) X Factor

5. Vilken roll har publiken i ett musikaliskt framträdande?

A) **Interagera med artisten**

B) Bedöma tävlingen

C) Sitta tyst

D) Ge kritik efteråt

6. Vad bidrar musikaliska tävlingar till i samhället?

A) **Främja musikkultur och gemenskap**

B) Skapa konkurrens

C) Generera intäkter

D) Förbättra musikutbildning

7. Vad kan artister lära sig av att delta i musikaliska tävlingar?

A) **Feedback på sitt framträdande**

B) Hur man skriver låtar

C) Att spela fler instrument

D) Att sjunga bättre

8. Vad kännetecknar en framgångsrik låt i en musikaliskt tävling?

A) **Originalitet**

B) Kändisskap

C) Längd på låten

D) Textens ämne

9. Vad är en typisk del av scenframträdande i en tävling?

A) **Publikinteraktion**

B) Att stå stilla

C) Att sjunga a cappella

D) Att ha en stor orkester

10. Hur ofta hålls Eurovision Song Contest?

A) Varje år

B) Varje två år

C) Varje tre år

D) **Årligen**

11. Vilket av följande är en musikaliskt tävling baserad på röstning från allmänheten?

A) **Idol**

B) Grammis

C) P3 Guld

D) Nobelpriset i musik

12. Vad innebär “scenframträdande” i kontexten av musikaliska tävlingar?

A) **Uppträdande inför publik**

B) Att skriva musik

C) Att repetera låtar

D) Att vara med i jury

13. Vilken funktion har en jury i musikaliska tävlingar?

A) **Bedöma framträdanden**

B) Välja låtar

C) Vinna tävlingen

D) Styra programmet

14. Vilken typ av musikaliska aktiviteter kan man observera i en musikaliskt tävling?

A) **Framträdanden och uppträdanden**

B) Musikproduktion

C) Låtskrivande

D) Musikrecensioner

15. Vad är en viktig del av musikaliska evenemang för deltagarna?

A) Att vinna priset

B) Att få beröm

C) **Att få erfarenhet**

D) Att få kontrakt med skivbolag

Resonerande frågor

1. Diskutera hur musikaliska tävlingar kan påverka en ung artists karriär. (Syfte: Att uppmuntra eleverna att tänka djupare om konsekvenserna av att delta i tävlingar.)

2. Reflektera över dina egna erfarenheter av att delta i tävlingar, både positiva och negativa. (Syfte: Ge möjlighet att analysera egen erfarenhet i relation till musiktävlingar.)

3. Vilka egenskaper tror du är viktigast för att lyckas i en musikaliskt tävling, och varför? (Syfte: Att uppmana till en personlig analys av framgångsfaktorer.)

4. Hur kan gemenskapen i en musikaliskt tävling bidra till artistens utveckling? (Syfte: Eleverna ska förstå betydelsen av stöd och feedback från andra.)

5. Bedöm betydelsen av originality i låtar som framförs i tävlingar. (Syfte: Att analysera konceptet av originalitet och dess påverkan.)

6. Hur formar musiktävlingar våra uppfattningar om vad bra musik är? (Syfte: Eleverna ska utforska hur externa faktorer kan påverka musiksmak.)

7. Reflektera över skillnaderna mellan tävlingar som har jurybedömning jämfört med de som är baserade på publikröstning. (Syfte: Att analysera hur bedömningsmetoder kan påverka utfallen i tävlingarna.)

8. Vilka lärdomar kan man dra av att observera andra artistars framträdanden i tävlingar? (Syfte: Att sätta fokus på lärande genom observation och analys.)

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). Resonerande frågor ger totalt 15 poäng (fråga 1-8 ger 1 poäng vardera).

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).