Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Musik

Tema: Praktiska samarbetsövningar i musik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina samarbets- och kommunikationsfärdigheter genom musikaliska övningar. Det innebär att arbeta i grupper för att skapa, framföra och kritiskt utvärdera musikaliska stycken tillsammans, med fokus på att stärka gruppdynamik och stödja varandras kreativitet.

Kunskapskrav

Eleven kan aktivt delta i musikaliska samarbeten, ge konstruktiv feedback och reflektera över sina egna och andras prestationer. Eleven kan också fördela roller och arbeta gemensamt för att nå ett musikaliskt mål.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samarbete i musik (10 min)

  • Diskutera vikten av samarbete i musikaliska sammanhang, såsom band, orkestrar och grupper.
  • Ge exempel på hur olika roller (t.ex. sångare, instrumentalister) fungerar tillsammans för att skapa en helhet.
  • Ställ frågor till eleverna om deras erfarenheter av att samarbeta musikaliskt och vad de tycker är viktigt i en grupp.

Övningar i samarbete (15 min)

  • Dela upp klassen i små grupper och ge dem en övning där de ska skapa en rytmisk eller melodisk komposition tillsammans med olika instrument eller en vokal arrangemang.
  • Betona vikten av kommunikation och att alla medlemmar bidrar med sina idéer.
  • Cirkulera i klassrummet för att ge feedback och stöd under övningarna.

Skapa ett gemensamt musikstycke (20 min)

  • Varje grupp ska arbeta med att utveckla en kort musikkomposition där varje medlem får en specifik roll (melodi, harmonier, rytm).
  • Låt dem öva och förbereda sin komposition för framträdande. Uppmuntra dem att diskutera hur de kan använda sina roller för att skapa en koherent och engagerande musikupplevelse.
  • Ge stöd och feedback under processen och hjälp dem att finslipa sina idéer.

Framträdande och reflektion (5 min)

  • Låt varje grupp framföra sin komposition.
  • Reflektera över hur de samarbetade och vilka metoder som var framgångsrika för att nå ett gemensamt musikaliskt mål. Diskutera vad som var utmanande och hur de övervann dessa hinder.

Aktivitet

Varje grupp ska framföra sin komposition och diskutera de samarbetande aspekterna i skapandet, inklusive hur de löste eventuella problem som kom upp under processen. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad var den mest givande delen av dagens samarbetsövningar?
    Svar: (Eleven ger sin reflektion.)
  • Hur kände du att din roll i gruppen bidrog till musiken ni skapade?
    Svar: (Eleven diskuterar sin roll.)
  • Vad var den största utmaningen ni stötte på under samarbetet?
    Svar: (Eleven reflekterar över utmaningar.)
  • Kan du ge ett exempel på hur ni lyssnade på varandra under skapandeprocessen?
    Svar: (Eleven ger exempel.)