“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Musik
Tema: Musikens utveckling genom historien
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om musikens utveckling genom historien, inklusive förståelsen för olika musikaliska stilar, kompositörer och deras betydelse i olika tidsepoker samt deras förmåga att reflektera över musikens påverkan.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Musikens utveckling från olika tidsepoker, inklusive hur musikaliska stilar och tekniker har förändrats över tid och hur dessa förändringar speglar samhällets kultur och värderingar.”
Kunskapskrav
”Eleven urskiljer och jämför musikaliska karaktärsdrag från olika tidsperioder och genrer med relativt god säkerhet. Dessutom uttrycker eleven relativt god förståelse för musikens innehåll, funktion och betydelse i olika sammanhang.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken tidsepok kännetecknas av användning av polyfoni?
- A) Barock
- B) Klassisk
- C) Renässans
- D) Medeltid
- Vem var en betydande kompositör under den klassiska perioden?
- A) Mozart
- B) Händel
- C) Bach
- D) Stravinsky
- Vad utmärker musiken under romantiken?
- A) Strikta regler och former
- B) Känslomässiga uttryck och nationalromantiska teman
- C) Enbart instrumentalmusik
- D) Utveckling av nya instrument
- Vilken stilart associeras vanligtvis med improvisation?
- A) Kammarmusik
- B) Jazz
- C) Elektronisk musik
- D) Barockmusik
- Vilken kompositör är känd för sina symfonier och stråkkvartetter?
- A) Vivaldi
- B) Beethoven
- C) Wagner
- D) Brahms
- Vilken typ av musik introducerades under den moderna epoken?
- A) Avant-garde
- B) Folkmusik
- C) Klasisk musik
- D) Operett
- Under vilken tidig musikperiod uppkom den första notskriften?
- A) Renässansen
- B) Medeltiden
- C) Klassisk
- D) Romantiken
- Vilket uttryck beskriver musiken för att förmedla känslor i romantiken?
- A) Objektivitet
- B) Subjektivitet
- C) Minimalism
- D) Strukturalism
- Vilken aspekt av moderna musiken reflekterar samhällets teknologiska utveckling?
- A) Elektronisk musik
- B) Folkmusik
- C) Opera
- D) Barockmusik
- Vilken period är känd för sina operor och oratorier?
- A) Medeltiden
- B) Renässansen
- C) Barock
- D) Modern
- Vad är en av huvudfunktionerna för musik enligt romantiska kompositörer?
- A) Utbilda
- B) Uttrycka känslor
- C) Underhålla
- D) Dela traditioner
- Vilken genre är särskilt viktig för jazzens utveckling?
- A) Folklore
- B) Kammarmusik
- C) Blues
- D) Elektronisk musik
- I vilken tidsepok var Beethoven verksam?
- A) Klassisk
- B) Romantisk
- C) Både klassisk och romantisk
- D) Modern
- Vilken typ av musik används typiskt i ceremonier och religiösa sammanhang under medeltiden?
- A) Popmusik
- B) Gregorianisk sång
- C) Jazz
- D) Rock
- Vilken typ av musik kan beskrivas som konversationell och improvisatorisk?
- A) Klassisk
- B) Jazz
- C) Barock
- D) Avante-garde
Resonerande frågor
- Diskutera hur musikens utveckling speglar de sociala och kulturella förändringarna i samhället under en specifik tidsepok.
- Hur kan de musikaliska stilarna under renässansen och barocken jämföras med varandra?
- Vilken påverkan tror du att teknologisk innovation har haft på musikskapande idag? Exemplifiera.
- Ge exempel på hur nutida musikaliska verk har inspirerats av historiska musikaliska stilar.
- Förklara betydelsen av improvisation inom jazz och dess skillnader jämfört med klassisk musik.
- I vilken mån anser du att musiken idag fortfarande uttrycker samtidens värderingar och behov? Ge exempel.
- Reflektera över hur musik kan användas som ett instrument för social förändring genom historien.
- Hur skulle du beskriva din egna musikaliska resa och hur den relaterar till historiska influenser?
Syftet är att få eleven att analysera sambandet mellan musik och samhälle, vilket visar djup förståelse för ämnet.
Frågan uppmuntrar eleven att identifiera och förklara skillnader och likheter mellan olika tidsperioder.
Genom att reflektera över teknologi och dess inverkan får eleven möjlighet att uppvisa kritiskt tänkande.
Eleven får möjlighet att visa förståelse för zeitgeist och musikaliska influenser över tid.
Frågan kräver en djup förståelse för både jazzens unika drag och klassisk musik som en stilspecifik genre.
Eleven får chans att koppla moderna influenser och samhälle externt till musikens betydelse.
Frågan ger en öppen möjlighet för eleven att utforska och diskutera musiks roll och inverkan på samhället.
Eleven kan ge en personlig reflektion vilket visar deras engagement och förståelse för ämnet.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`