Lektionsplanering: Skapa en personlig väska
Årskurs: 4
Ämne: Slöjd
Tema: Syslöjd – Skapa en personlig väska
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig grunderna i syslöjd och sy teknik, fokus ligger på att skapa en egen, personlig väska. Eleverna ska få möjlighet att arbeta med olika typer av textiler och sömnadstekniker, samt lära sig om hur man planerar och genomför ett större syslöjdsprojekt.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna följa arbetsbeskrivningar och använda olika sömnadstekniker på ett säkert sätt. De ska kunna planera och utföra sina egna projekt, samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat. Eleverna ska också kunna visa förståelse för hur olika material och tekniker påverkar det slutliga resultatet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till syslöjd och väskdesign (10 min)
- Förklara vad syslöjd innebär och vilka tekniker som ingår.
- Presentera olika typer av väskor samt deras funktioner och användningsområden.
- Diskutera hur man kan designa en personlig väska och vikten av att planera sin design.
Planering av väska (10 min)
- Eleverna får börja skissa sina idéer för väskan, inklusive storlek, form och färger.
- Diskutera vilka material de vill använda och vilka verktyg som kommer behövas.
- Ge tips på hur de kan rita och planera sina mönster.
Sytillfällen – Skapande av väskor (20 min)
- Eleverna börjar arbeta med att sy sina väskor utifrån sina skisser.
- Ge vägledning kring sömnadstekniker, trådar, och användning av symaskiner eller handsy.
- Cirkulera i klassrummet för att ge feedback och stöd under skapandeprocessen.
Utvärdering och presentation av väskorna (10 min)
- Låt varje elev eller grupp presentera sin färdiga väska och berätta om designval och process.
- Diskutera vad de lärde sig om syslöjd och de utmaningar de stod inför under skapandet.
- Reflektera över varför design och materialval är viktiga i syslöjd.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en personlig väska genom att använda de tekniker och material som diskuterats under lektionen. Varje elev eller grupp presenterar sin väska och delger sina design- och skapandeupplevelser.
Exit-ticket
- Vad var det första steget i att skapa er väska?
Svar: Att skissa och planera designen. - Hur valde ni material till er väska?
Svar: Baserat på funktion, färg och hållbarhet. - Vilken del av syprocessen tyckte ni var mest utmanande?
Svar: Att sy former eller hantera materialet. - Vad lärde ni er om väskdesign under lektionen?
Svar: Att planera, mäta, och hantera material. - Vad är ni mest stolta över i er väska?
Svar: Unika detaljer, hur den blev praktisk, osv.