Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Syslöjd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom syslöjd, särskilt deras förmåga att arbeta med textil samt tillämpa grundläggande tekniker inom sömnad och mönsterkonstruktion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I slöjd för årskurs 5 ska eleverna ges möjlighet att arbeta med olika material och verktyg, däribland textil i syslöjd. Eleverna ska också lära sig grundläggande tekniker inom sömnad och mönsterkonstruktion samt förstå hur man skapar produkter utifrån sina idéer.
Kunskapskrav
Eleven kan göra enkla skisser eller modeller av sina idéer för en produkt. Eleven kan också använda de verktyg och tekniker som krävs för att genomföra slöjdprocessen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av tyg används oftast för att skapa en tygpåse?
A) Läder
B) Siden
C) **Bomull**
D) Nylon
2. Vad är en raksöm?
A) En dekorativ sysöm
B) **En vanlig söm för att sy ihop två tygbitar**
C) En typ av överkastning
D) En söm för att sy knappar
3. Vilket verktyg använder du för att klippa tyg?
A) **Sax**
B) Kniv
C) Skruvmejsel
D) Tång
4. Vad kallas det när man förbereder en sömnad genom att rita mönstret på tyget?
A) Sömning
B) **Mönsterkonstruktion**
C) Förskärning
D) Stygnning
5. Vilket av följande material är en bra val för en dekorationsprodukt?
A) **Satin**
B) Vattentålig plast
C) Papp
D) Hårdboard
6. Vilket verktyg används för att sy fast knappar?
A) **Nål**
B) Tråd
C) Måttband
D) Spik
7. Vad är en viktig säkerhetsregel när man arbetar med nålar?
A) Att använda dem samtidigt som man pratar med kompisar
B) **Att alltid sätta dem i nåldynan när de inte används**
C) Att kasta dem bort efter användning
D) Att använda dem för något annat än sömnad
8. Vilken typ av stygn används för att sy ihop två tygbitar i kanten?
A) Broderistygn
B) **Överedge-söm**
C) Applikation
D) Mönstersöm
9. Vilken färg har tråd som ofta används för att sy på maskiner?
A) Svart
B) **Vitt**
C) Grön
D) Blått
10. Vad bör du alltid ha på dig för att vara säker när du arbetar med verktyg?
A) Inga kläder
B) Smycken
C) **Skyddsglasögon**
D) Handgjorda kläder
11. Vilken typ av material skulle vara olämpligt för en tygpåse?
A) Bomull
B) Linne
C) **Plast**
D) Velvet
12. När ska du använda en sömnadsmönster?
A) **När du vill följa en design för att skippa gissningar**
B) Aldrig
C) Endast för kläder
D) För att göra originaldesign
13. Vad är det primära syftet med att skapa en skiss innan du börjar sy?
A) Att göra det lättare
B) **För att visualisera din idé**
C) För att förlänga arbetstiden
D) Att kunna byta idé senare
14. Vad kallas det område på tyget som du lämnar för sömmen?
A) **Sömsmån**
B) Tygkanter
C) Utsläpp
D) Innersöm
15. Vad är en av de första sakerna du behöver göra innan du syr?
A) Påbörja projektet direkt
B) **Välja tyget**
C) Skriva ned dina tankar
D) Ta en paus
Resonerande frågor
1. Beskriv en egen idé för en syslöjdsprodukt. Fundera på material och teknik du skulle använda och varför.
Syftet med denna fråga är att bedöma elevernas kapacitet att tillämpa sina kunskaper om material och tekniker i en egen design.
2. Hur kan du säkerställa att ditt projekt blir både funktionellt och estetiskt tilltalande? Ge exempel.
Frågan möjliggör för eleverna att reflektera över designval och funktionalitet i sina skapelser.
3. Vad har du lärt dig om vikten av att följa säkerhetsregler under syslöjd? Ge ett exempel.
Genom att svara på denna fråga får eleverna möjlighet att visa förståelse för säkerhet i verkstaden.
4. Förklara hur feedback från läraren kan påverka ditt arbete i syslöjd.
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på betydelsen av återkoppling och sin egen utveckling.
5. Vilka utmaningar har du stött på under ditt syslöjdsprojekt och hur löste du dem?
Här kan eleverna exponera problemlösning och reflektion över sina erfarenheter under skapandeprocessen.
6. Diskutera valet av färger och mönster för ditt projekt. Hur reflekterar de din personliga stil?
Denna fråga ger eleverna chansen att koppla sin design till identitet och kreativitet.
7. Om du fick välja ett nytt projekt för syslöjd, vad skulle det vara och varför?
Frågan ger möjlighet för eleverna att tänka framåt och formulera nya idéer för framtida arbete.
8. Hur tror du att de tekniker du lärt dig i syslöjd kan tillämpas i andra sammanhang, exempelvis hemma? Ge exempel.
Denna fråga syftar på att eleverna ser samband mellan skolan och det verkliga livet, och att applicera kunskaper utanför klassrummet.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).