En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Slöjd – Återvinning i syslöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Slöjd

Tema: Återvinning i syslöjd

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska demonstrera sin förståelse för hållbarhet, återvinning och kreativt skapande i syfte att utveckla deras praktiska och teoretiska färdigheter inom syslöjd.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska lära sig om hållbarhet och återvinning i sina skapande processer. I syslöjd ingår att arbete med återvunna material, där fokus ligger på hur gamla föremål kan få ett nytt liv genom kreativt skapande. Centralt innehåll syftar till att eleverna ska få förståelse för hur val av material och hållbara metoder påverkar både miljön och sina skapelser.

Kunskapskrav

Eleven kan välja och använda återvunna material i sitt skapande arbete. Eleven kan även redogöra för valet av material och dess påverkan på miljön. Vidare kan eleven använda grundläggande tekniker och visa kreativitet i sina projekt.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär återvinning?

A) Att slänga saker i soporna

B) Att återanvända material

C) Att ge gamla föremål nytt liv

D) Att köpa nya produkter

2. Vilket av följande är ett exempel på återvunna material?

A) Gamla kläder

B) Ny tygbit

C) Plastförpackningar

D) Papper från en ny bok

3. Vad är en hållbar metod?

A) Att använda så mycket material som möjligt

B) Att ta hänsyn till miljön i val av material

C) Att arbeta så snabbt som möjligt

D) Att endast använda nya material

4. Vilken teknik används vanligtvis i syslöjd?

A) Sömnad

B) Måla med akrylfärg

C) Snickra med trä

D) Skulptera i lera

5. Vad ska man tänka på när man väljer material för ett återvinningsprojekt?

A) Priset på materialet

B) Hur mycket material som finns tillgängligt

C) Materialets påverkan på miljön

D) Vilka färger som är populära

6. Vad är syftet med att arbeta med återvunna material?

A) Att skapa något nytt av gammalt

B) Att få högre betyg

C) Att fylla tid under lektionen

D) Att visa vad man kan köpa

7. Hur kan man skapa kreativitet när man arbetar med återvunna material?

A) Genom att följa instruktioner noga

B) Genom att tänka utanför boxen

C) Genom att alltid använda samma teknik

D) Genom att bara kopiera andras idéer

8. Vilken typ av projekt kan man göra med återvunna kläder?

A) Skapa nya kläder från scratch

B) Slänga dem i soporna

C) Göra väskor eller kuddar

D) Måla dem för att dekorera

9. Hur bidrar återvinning till en bättre miljö?

A) Genom att skapa mer skräp

B) Genom att minska avfallet

C) Genom att öka konsumtionen

D) Genom att förstöra gamla material

10. Vad kan elevers reflektioner över materialval leda till?

A) Mer förvirring

B) Bättre val i framtiden

C) Högre stressnivåer

D) Ingen skillnad

11. Vilken typ av syftande projekt är exempel på återvinning i syslöjd?

A) Skapa saker av gamla kläder

B) Skriva om källsortering

C) Måla tavlor

D) Bygga en ny hylla

12. Varför är det viktigt att visa upp skapelser för klassen?

A) För att få ris för dåliga idéer

B) För att få feedback och idéer från andra

C) För att skryta om sina prestationer

D) För att få betyg

13. Vilka material kan man använda i syprojekten?

A) Återvunna kläder och textilier

B) Endast nya kläder

C) Plast och papper

D) Ingen av ovanstående

14. Vilket av följande dilemma kan uppstå vid arbete med återvunna material?

A) För lite material

B) Att ingen vill hjälpa till

C) Svårigheter i tekniken som används

D) Att inget material är tillgängligt

15. Vilka färdigheter kan utvecklas genom att arbeta med återvunna material?

A) Kreativitet och problemlösning

B) Att bara följa instruktioner

C) Att förstå ny teknik

D) Att ignorera miljöfrågor

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du valde dina återvunna material och varför.

Syftet med denna fråga är att eleverna ska visa djupgående reflektion kring sina val av material.

2. Hur tänker du att dina skapelser kan påverka miljön?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera och analysera miljöpåverkan av sina kreativa arbeten.

3. Kan du ge exempel på hur ditt projekt blev en produkt av återvinning?

Genom att svara ger eleverna en klar bild av hur deras projekt konkretiserar återvinning.

4. Vilka tekniker använde du i ditt projekt och varför valde du dem?

Frågan uppmanar eleverna att reflektera över sina tekniska val i skapandet.

5. Vilka utmaningar stötte du på och hur löste du dem?

Här kan eleverna visa på problemlösningsförmåga och kreativitet i sitt arbete.

6. Hur kan dina erfarenheter från detta projekt påverka framtida skapelser?

Frågan syftar till att eleverna reflekterar över lärdomar som kan tillämpas framöver.

7. Diskutera vikten av kreativitet när man arbetar med återvunna material.

Denna fråga utforskar elevernas förståelse för kreativitetens roll i återvinning.

8. Kan du beskriva ett alternativt sätt att använda de material du valde?

Således uppmanas eleverna att tänka på mångsidigheten i återvunna resurser.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng. Varje rätt svar ger 1 poäng.

De resonerande frågorna ger maximalt 12 poäng. Varje resonerande fråga ger högst 2 poäng.

För att nå betyg E krävs minst 8 poäng sammanlagt.

För betyg C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.


×