Lektion. Åk. 8. Slöjd – Introduktion till syslöjd

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Slöjd

Tema: Syslöjd (introduktion och praktisk övning)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I syslöjd ska eleverna få möjlighet att utveckla kunskaper om designprocesser samt material och verktyg som används i skapande och tillverkning. Under lektionen introduceras grunderna för syslöjd och dess verktyg, vilket omfattar materialval och användning av maskiner.

Kunskapskrav:

Eleven kan genomföra enkla hantverks- och designprocesser i syslöjd. Eleven kan välja och motivera val av material och teknik för sina arbeten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av syslöjd och material (10 min)

  • Presentation av syslöjdens historia och betydelse.
  • Genomgång av olika material som används i syslöjd.
  • Diskussion om säkerhet vid användning av verktyg och maskiner.

Demonstration av grundläggande sömnadstekniker (15 min)

  • Visning av sömnadsverktyg som nålar, tråd och saxar.
  • Genomgång av grundläggande stygn och tekniker.
  • Praktisk demonstration av att sy en enkel söm.

Praktisk övning: Sy en enkel produkt (20 min)

  • Eleverna får välja ett enkelt projekt, t.ex. en virkad eller sydd nyckelring.
  • Stöd och vägledning i val av mönster och material.
  • Handledning under arbetet för att säkerställa korrekt teknik.

Reflektion och sammanfattning (5 min)

  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
  • Diskutera elevernas känslor inför att arbeta med sina projekt.
  • Besvara eventuella frågor och ge tips inför nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna får möjlighet att sy en enkel produkt av sitt val, såsom en nyckelring eller en liten väska. Under sessionen kommer de att få stöd och vägledning i sin kreativitet, med fokus på att använda de tekniker och material som demonstrerats.

Exit-ticket

  • Vad är en grundläggande sömnadsteknik? (Svar: En grundläggande teknik är att sy en rak söm.)
  • Nämn två material som används i syslöjd. (Svar: Tråd och tyg.)
  • Vad är viktigt att tänka på när man använder verktyg? (Svar: Säkerhet och korrekt användning.)
  • Hur kan man välja rätt material för ett projekt? (Svar: Baserat på projektets behov och design.)
  • Vad lärde du dig idag som kan vara användbart i framtida projekt? (Svar: Exempel på kunskaper som kan variera bland elever.)

Hemuppgift

Eleverna ska skapa en skiss av ett syslöjdprojekt som de skulle vilja genomföra nästa lektion. Skissen ska innehålla en beskrivning av material och teknik som tänks användas. Denna hemuppgift syftar till att förbereda eleverna inför nästa tema och ge dem möjlighet att planera sitt eget arbete.

Citat

”Den som inte kan skapa något bra kan åtminstone skapa något.” – Johann Wolfgang von Goethe


Modern Tillbaka-knapp