En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Slöjd – Kombinera material i slöjd



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 5 Ämne: Slöjd Tema: Kombinera material i slöjd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kombinera olika material i slöjd samt deras förståelse för tekniker och säkerhetsåtgärder kopplat till detta arbete. Provets delar erbjuder eleverna möjlighet att uppvisa både faktakunskaper och djupare reflektioner kring sitt skapande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Kombinera olika material och tekniker för att skapa en fungerande produkt.”

Kunskapskrav

”Eleven kan planera och genomföra ett slöjdprojekt där flera material används. De kan också resonera kring val av material och reflektera över sitt arbete.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material kan kombineras med trä?
A) Glas
**B) Textil**
C) Porslin
D) Papper

2. Vilken teknik är lämplig att använda när man fäster metall och trä?
A) Måla
B) Försegla
C) Klipper
**D) Skruva**

3. Vad är viktigt att tänka på när man väljer material för en produkt?
A) Hur vackert det är
**B) Funktion och hållbarhet**
C) Hur lätt det går att bryta
D) Priset

4. Vilken av följande metoder används i sömnad?
A) Limning
**B) Stygn**
C) Säkra
D) Lödning

5. Vad bör man göra innan man börjar arbeta med olika material?
A) Äta
B) Prata med kompisar
**C) Diskutera säkerhetsåtgärder**
D) Ta en paus

6. Hur lång tid är tänkt för det praktiska arbetet med materialkombination?
A) 10 min
**B) 25 min**
C) 40 min
D) 60 min

7. Vilket av följande exempel passar under kombination av material?
**A) En bänk med textilklädsel**
B) Ett bord av endast trä
C) En stol av plast
D) En liga av papper

8. Vilka krav ställs på en produkt i slöjd?
A) Den ska vara billig
B) Den ska kunna säljas
**C) Den ska vara funktionell och estetisk**
D) Den ska vara lätt att göra

9. Vilket av följande är en kombination av material?
A) Trä
**B) Metall och textil**
C) Papper
D) Lera

10. Vad kännetecknar en kreativ process i slöjd?
**A) Att våga experimentera**
B) Att alltid följa steg för steg
C) Att få allt rätt första gången
D) Att undvika misstag

11. Vad är en viktig del av reflektionen efter att ha genomfört ett slöjdprojekt?
**A) Att tänka på vad man kan förbättra**
B) Att bara fokusera på det som gick bra
C) Att avfärda svårigheterna
D) Att jämföra med andras projekt

12. Vilket syfte har slöjd som ämne?
A) Att glömma praktiskt arbete
**B) Att främja kreativitet och problemlösning**
C) Att alltid göra traditionella produkter
D) Att undvika nya material

13. Vad behöver man överväga vid materialval?
A) Enbart pris
**B) Produktens syfte och estetik**
C) Hur man känner för materialet
D) Vad kompisarna använder

14. Vilka säkerhetsåtgärder är viktiga i slöjd?
A) Ingen säkerhet behövs
B) Gå snabbt fram
**C) Använd skyddsglasögon och handskar**
D) Arbeta ensam

15. Varför är det bra att dokumentera sitt arbete?
**A) För att kunna reflektera och förbättra**
B) För att visa upp för läraren
C) För att bli klar snabbare
D) För att ingen annan ska se det

Resonerande frågor

1. Reflektera över processen att kombinera material. Vilka utmaningar stötte du på och hur löste du dem?
Syfte: Att ge eleverna möjlighet att fundera kring sina lösningar och alternativa metoder.

2. Hur valde du de material du använde i ditt projekt? Vilka faktorer var avgörande?
Syfte: Att sätta fokus på elevernas resonemang kring materialvalet.

3. Diskutera hur olika material påverkar produktens funktion och utseende. Vilka fördelar och nackdelar ser du?
Syfte: Att uppmuntra djupgående analys av materialens egenskaper.

4. På vilket sätt har samarbetet med andra påverkat ditt arbete?
Syfte: Att belysa vikten av samarbete och feedback i skapandeprocessen.

5. Vad har du lärt dig om de tekniker som används i kombination av material?
Syfte: Att reflektera över den praktiska kunskapen och tekniska färdigheter.

6. Vilka framtida projekt skulle du vilja genomföra med materialkombinationer, och varför?
Syfte: Att uppmana eleverna att tänka framåt och planera nya skapandeprocesser.

7. Hur kan de metoder du använde i detta projekt tillämpas i andra sammanhang?
Syfte: Att koppla erfarenheterna till bredare sammanhang och tillämpningar.

8. Reflektera över vikten av design i ditt projekt. Hur påverkade designval dina materialval?
Syfte: Att leda eleverna till att tänka kritiskt kring designs roll i produktionen.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna ger 2 poäng per korrekt och insiktsfullt svar. För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).