Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Slöjd – Återbruk i syslöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Slöjd

Tema: Återbruk i syslöjd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att använda återbrukad materia och dess betydelse för hållbar utveckling, samt att analysera och reflektera kring egna slöjdprojekt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleven kan välja och använda olika material och verktyg på ett kreativt sätt. Eleven kan också förklara hur återbruk bidrar till en mer hållbar utveckling.”

Kunskapskrav

Provets fokus ligger på att eleverna ska kunna:

  • Välja och använda olika material och verktyg på ett kreativt sätt.
  • Förklara hur återbruk bidrar till en mer hållbar utveckling.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär begreppet återbruk?
    • A) Att slänga gamla kläder
    • B) Att skapa nytta av gamla material
    • C) Att köpa nya kläder
    • D) Att ge nytt liv åt avfall
  2. Vilken teknik är vanlig inom återbruk?
    • A) Applikation
    • B) Sy ihop
    • C) Sticka
    • D) Färga tyg
  3. Vilken fördel har återbruk för miljön?
    • A) Det skapar mer skräp
    • B) Det minskar avfall
    • C) Det ökar konsumtion
    • D) Det kräver mer energi
  4. Vad kan återbrukade material omvandlas till?
    • A) Endast kläder
    • B) Olika typer av produkter
    • C) Ingen användning
    • D) Bara dekorativa föremål
  5. Vilket av följande är ett exempel på återbruk?
    • A) Att köpa nya kläder
    • B) Att göra en väska av en gammal t-shirt
    • C) Att sälja gamla kläder
    • D) Att nyttja plastkassar
  6. Vad kan man göra med gamla jeans?
    • A) Göra ett överdrag
    • B) Slänga dem
    • C) Tvätta dem
    • D) Ge bort dem
  7. Hur bidrar återbruk till en hållbar framtid?
    • A) Genom att köpa mer kläder
    • C) Genom att öka avfallsmängden
    • D) Genom att minska koldioxidutsläpp
  8. Vilket av följande material är lämpligt för återbruk?
    • A) Pappersavfall
    • B) Gamla tyger
    • C) Plastflaskor
    • D) Matavfall
  9. Vad innebär kreativ problemlösning i slöjd?
    • A) Att följa mönster exakt
    • B) Att skapa nya lösningar baserat på material
    • C) Att bara använda nya material
    • D) Att arbeta ensam
  10. Centralt innehåll i syslöjd omfattar?
    • A) Endast grundläggande sömnad
    • B) Återbruk av material och kreativt skapande
    • C) Inga tekniker
    • D) Bara träslöjd
  11. Vilken typ av projekt kan göras med återbruk?
    • A) Endast kläder
    • B) Endast möbler
    • C) Många olika typer av produkter
    • D) Endast accessoarer
  12. Vad betyder hållbar utveckling?
    • A) Att konsumera mer
    • C) Att öka skräpet
    • D) Att spara resurser för framtiden
  13. Vad kan vi göra med avfall som annars skulle slängas?
    • A) Inga alternativ
    • B) Göra ingenting
    • C) Återbruka och återvinna
    • D) Kasta bort det
  14. Vad är en fördel med att diskutera idéer i grupp?
    • A) Det skapar konflikter
    • B) Man kan ignorera varandra
    • C) Man får nya perspektiv
    • D) Det är en tidig avledning
  15. Vad innebär det att skapa en prototyp?
    • A) Att skriva en teori
    • B) Att skapa en första version av en idé
    • C) Att köpa ett färdigt projekt
    • D) Att avbryta ett projekt

Resonerande frågor

  1. Reflektera över ditt eget återbruksprojekt. Vad har du lärt dig om materialen du använde?

    Eleven får möjlighet att uppvisa analytisk förmåga kring materialval och dess betydelse.

  2. Diskutera hur återbruk kan påverka samhället i stort.

    Ger insyn i elevens förståelse för återbruks betydelse på en större samhällsnivå.

  3. Hur kan kreativitet och hållbarhet gå hand i hand i slöjd?

    Uppvisar elevens tankeprocess kring kreativitet och dess kopplingar till hållbar utveckling.

  4. Vilka utmaningar kan uppstå när man arbetar med återbruk?

    Ger möjlighet att analysera och reflektera över potentiella hinder i återbruksprojekt.

  5. Reflektera över hur du kan inspirera andra att återbruka material.

    Bedömer elevens förmåga att kommunicera och sprida idéer om återbruk.

  6. Hur kan individuell kreativitet bidra till gemensamma projekt i skolan?

    Upplysning om elevens insikter kring samarbete och kreativitet.

  7. Vilka sätten kan vi finna nya användningsområden för material som annars skulle slängas?

    Främjar elevens förmåga att tänka innovativt och lösa problem.

  8. Diskutera beslut som påverkat resultaten av ditt projekt. Vart fick du inspirationen ifrån?

    Belyser elevens process och inspirationskällor för handel med egna skapelser.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar. De resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng beroende på djupet i resonemanget.

För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×