Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Klimat och väder i olika delar av världen
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för skillnader och likheter mellan väder och klimat, samt deras kunskaper om olika klimatzoner och hur dessa påverkar livsvillkor för människor och djur.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla klimat och väder samt deras betydelse för människor och djur. Fokus ligger på grundläggande faktorer som påverkar klimat och väder i olika delar av världen, och hur dessa påverkar livsvillkor.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva vad väder och klimat är och ge exempel på skillnader och likheter mellan olika vädertyper och klimatzoner.
Prov
Faktafrågor
1. Vad heter den klimatzon där det oftast är varmt och fuktigt?
A) Tempererat klimat
B) Polar klimat
C) **Tropiskt klimat**
D) Kontinentalt klimat
2. Vilket väderfenomen är typiskt för ett tropiskt klimat?
A) **Regen**
B) Snö
C) Torra vindar
D) Kyligare temperaturer
3. Vad betyder termen “väder”?
A) **De aktuella omständigheterna i atmosphere**
B) Det genomsnittliga klimatet över ett år
C) Skillnaden mellan olika klimatzoner
D) Ingen av ovanstående
4. Vad påverkar temperaturerna mest?
A) **Solen**
B) Månen
C) Vindar
D) Topografi
5. Vilken av följande faktorer påverkar vädret?
A) **Nederbörd**
B) Affärer
C) Ljudnivå
D) Befolkningstäthet
6. Hur skulle du beskriva vädret på en kall vinterdag?
A) **Kallt och snöigt**
B) Varmt och soligt
C) Blåsigt
D) Regnigt
7. Vilken klimatzon har kalla vintrar och varma somrar?
A) Tropiskt klimat
B) Polar klimat
C) **Tempererat klimat**
D) Kontinentalt klimat
8. Vad är skillnaden mellan väder och klimat?
A) **Väder är kortvarigt, medan klimat är långvarigt**
B) Ingen skillnad
C) Väder påverkar människor, medan klimat inte gör det
D) Väder gäller endast för vissa platser, klimat gäller för hela planeten
9. Vilket av följande beskriver polar klimatet bäst?
A) Varmt och fuktigt
B) **Kallt och snöigt**
C) Måttliga temperaturer
D) Hett och torrt
10. Vilken typ av väder kan vi förvänta oss under en storm?
A) **Kraftiga vindar och nederbörd**
B) Lugn och soligt
C) Kyliga temperaturer
D) Ingen aktivitet
11. Här i Sverige, när är det oftast kallt väder?
A) **Under vintern**
B) På sommaren
C) Under hösten
D) Under våren
12. Vad kan kraftig nederbörd leda till?
A) **Floder som går över sina marginaler**
B) Hela vädret blir klart
C) Temperaturen stiger markant
D) Fler dagar med sol
13. Vilket av följande är ett exempel på väder?
A) **Det är molnigt och 5 grader idag**
B) Snöar i Sverige på vintern
C) Varmt i Sahara
D) Kalla vintrar i Arktis
14. Vilken effekt har väder på människors liv?
A) Ingen påverkan
B) **Påverkar aktiviteter och klädval**
C) Alltid positiv effekt
D) Endast påverkan på djur
15. Vad skulle du kalla en långvarig period av väldigt varmt väder?
A) Kylperiod
B) **Värmebölja**
C) Kylanota
D) Kallfront
Resonerande frågor
1. Förklara hur klimatet i ditt hemland påverkar människors dagliga liv. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupare insikt i sin egen livsmiljö och hur den relaterar till klimatet.)
2. Diskutera varför förståelse av väder och klimat är viktigt för vår framtid. (Syftet är att stimulera elevernas kritiska tänkande kring miljöfrågor och hur de påverkar vår planet.)
3. Resonera kring hur du skulle förbereda dig för olika väderförhållanden. (Syftet är att eleverna ska koppla sin egen erfarenhet till väder och planering.)
4. Vilka åtgärder kan människor ta för att minimera negativa effekter av extremt väder? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka på lösningar och preventiva åtgärder.)
5. Diskutera hur djurlivet påverkas av väderförhållanden. (Syftet är att hjälpa eleverna att koppla ihop biologi med geografi.)
6. Ge exempel på hur olika kulturer anpassar sig till sina väderförhållanden. (Syftet är att få eleverna att tänka på kulturella skillnader och anpassningar.)
7. Hur kan väderprognoser hjälpa oss i vårt dagliga liv? (Syftet är att eleverna ska förstå den praktiska nytta av väderinformation.)
8. Diskutera vad som skulle hända om vårt klimat förändrades radikalt. (Syftet är att stimulera elevernas förståelse för konsekvenser av klimatförändringar.)
Bedömning
Provet bedöms med följande poängsystem:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, maximalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad beskrivning ger upp till 3 poäng, maximalt 24 poäng.
För att uppnå betyg:
E: Totalt minst 8 poäng
C: Totalt minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Totalt minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)