Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 8. Geografi – Väder och klimat

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Geografi
Tema: Väder och klimat

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplar till läroplanen och omfattar följande:

  • ”Väder och klimatsystem: Människans påverkan på väder och klimat och förutsättningarna för olika typer av väder.”
  • ”Klimatförändringar: Orsaker och konsekvenser av klimatförändringar på jorden.”
Kunskapskrav

Provets konstruktion är kopplad till följande kunskapskrav:

  • Eleven ska kunna förklara hur klimatförändringar påverkar miljön och människan.
  • Eleven ska kunna beskriva människans påverkan på klimatet.
  • Eleven ska kunna reflektera över åtgärder som kan vidtas för att bemöta klimatförändringar.

Prov

Faktafrågor
  1. Vad är växthuseffekten?
    • a) En typ av nederbörd
    • b) En naturlig process som värmer upp jorden
    • c) En vitrinväxt
    • d) Ett väderfenomen
  2. Vilken gas betraktas som en viktig växthusgas?
    • a) Syre
    • b) Koldioxid
    • c) Kväve
    • d) Argon
  3. Vad har främst bidragit till den senaste tidens klimatförändringar?
    • a) Mänsklig aktivitet
    • b) Naturliga cykler
    • c) Solens cykler
    • d) Vulkanutbrott
  4. Vilket av följande påståenden om klimatförändringar är korrekt?
    • a) De påverkar endast djurlivet
    • b) De minskar havsnivåerna
    • c) De kan leda till mer extremt väder
    • d) De har ingen effekt på människan
  5. Vad kan vara en effekt av smältande glaciärer?
    • a) Ökat koldioxidutsläpp
    • b) Ökad havsvattenförorening
    • c) Höjda havsnivåer
    • d) Kallare klimat
  6. Vad är en av följderna av den globala uppvärmningen?
    • a) Minskat antal orkaner
    • b) Kyligare temperaturer i tropikerna
    • c) Höjd medeltemperatur på jorden
    • d) Större ismassor i Arktis
  7. Vilket av följande påståenden beskriver en konsekvens av avskogning?
    • a) Ökat syre
    • b) Minskat kolutsläpp
    • c) Ökad koldioxid i atmosfären
    • d) Ingen märkbar effekt
  8. Vilken roll spelar oceanerna i klimatsystemet?
    • a) De har ingen roll
    • b) De fungerar som koldioxid-sänkor
    • c) De ökar växthusgaser
    • d) De kyls av solen
  9. Vilket av följande åtgärder kan bidra till att minska klimatförändringar?
    • a) Öka fossila bränslen
    • b) Använda förnybara energikällor
    • c) Minska trädplantering
    • d) Öka bilkörning
  10. Vad innebär begreppet “koldioxidfotavtryck”?
    • a) En metod för att mäta syreproduktion
    • b) Måttet på hur mycket koldioxid man släpper ut hos människor
    • c) Den totala mängden koldioxid i atmosfären
    • d) En typ av växthusgas
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur klimatförändringar kan påverka olika ekosystem och arter.
  2. Beskriv hur den globala uppvärmningen kan påverka människors liv och boende.
  3. Reflektera över olika åtgärder som individer och samhällen kan vidta för att minska sina koldioxidutsläpp.
  4. Analysera vad som kan göras på global nivå för att bekämpa klimatförändringar.
  5. Utred hur debatten om klimatförändringar kan påverka politiska beslut.
Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 10 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng, vilket ger totalt 20 poäng.

  • För betyg E krävs minst 8 poäng.
  • För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp
×