Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Geografi
Tema: Väder och klimat
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplar till läroplanen och omfattar följande:
- ”Väder och klimatsystem: Människans påverkan på väder och klimat och förutsättningarna för olika typer av väder.”
- ”Klimatförändringar: Orsaker och konsekvenser av klimatförändringar på jorden.”
Kunskapskrav
Provets konstruktion är kopplad till följande kunskapskrav:
- Eleven ska kunna förklara hur klimatförändringar påverkar miljön och människan.
- Eleven ska kunna beskriva människans påverkan på klimatet.
- Eleven ska kunna reflektera över åtgärder som kan vidtas för att bemöta klimatförändringar.
Prov
Faktafrågor
- Vad är växthuseffekten?
- a) En typ av nederbörd
- b) En naturlig process som värmer upp jorden
- c) En vitrinväxt
- d) Ett väderfenomen
- Vilken gas betraktas som en viktig växthusgas?
- a) Syre
- b) Koldioxid
- c) Kväve
- d) Argon
- Vad har främst bidragit till den senaste tidens klimatförändringar?
- a) Mänsklig aktivitet
- b) Naturliga cykler
- c) Solens cykler
- d) Vulkanutbrott
- Vilket av följande påståenden om klimatförändringar är korrekt?
- a) De påverkar endast djurlivet
- b) De minskar havsnivåerna
- c) De kan leda till mer extremt väder
- d) De har ingen effekt på människan
- Vad kan vara en effekt av smältande glaciärer?
- a) Ökat koldioxidutsläpp
- b) Ökad havsvattenförorening
- c) Höjda havsnivåer
- d) Kallare klimat
- Vad är en av följderna av den globala uppvärmningen?
- a) Minskat antal orkaner
- b) Kyligare temperaturer i tropikerna
- c) Höjd medeltemperatur på jorden
- d) Större ismassor i Arktis
- Vilket av följande påståenden beskriver en konsekvens av avskogning?
- a) Ökat syre
- b) Minskat kolutsläpp
- c) Ökad koldioxid i atmosfären
- d) Ingen märkbar effekt
- Vilken roll spelar oceanerna i klimatsystemet?
- a) De har ingen roll
- b) De fungerar som koldioxid-sänkor
- c) De ökar växthusgaser
- d) De kyls av solen
- Vilket av följande åtgärder kan bidra till att minska klimatförändringar?
- a) Öka fossila bränslen
- b) Använda förnybara energikällor
- c) Minska trädplantering
- d) Öka bilkörning
- Vad innebär begreppet “koldioxidfotavtryck”?
- a) En metod för att mäta syreproduktion
- b) Måttet på hur mycket koldioxid man släpper ut hos människor
- c) Den totala mängden koldioxid i atmosfären
- d) En typ av växthusgas
Resonerande frågor
- Diskutera hur klimatförändringar kan påverka olika ekosystem och arter.
- Beskriv hur den globala uppvärmningen kan påverka människors liv och boende.
- Reflektera över olika åtgärder som individer och samhällen kan vidta för att minska sina koldioxidutsläpp.
- Analysera vad som kan göras på global nivå för att bekämpa klimatförändringar.
- Utred hur debatten om klimatförändringar kan påverka politiska beslut.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 10 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng, vilket ger totalt 20 poäng.
- För betyg E krävs minst 8 poäng.
- För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).