Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 5
Ämne: Matematik
Tema: Multiplikation och division uppställningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter i multiplikation och division genom uppställningar. Eleverna ska kunna visa sina beräkningsmetoder och använda korrekt terminologi.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna lösa olika typer av beräkningsuppgifter med multiplikation och division. | Eleven kan utföra enklare multiplikations- och divisionsuppgifter med uppställning. |
Källa: (Lgr 22, Matematik, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är 6 × 7?
- A) 42
- B) 36
- C) 48
- 72 ÷ 8 = ?
- A) 9
- B) 8
- C) 7
- Vilket av följande är en korrekt multiplikation?
- A) 9 × 0 = 0
- B) 5 × 5 = 25
- C) 3 × 4 = 12
- 144 ÷ 12 = ?
- A) 12
- B) 10
- C) 8
- Vad blir 15 × 4?
- A) 60
- B) 50
- C) 45
- 56 ÷ 7 = ?
- A) 7
- B) 8
- C) 9
- Vilket är den korrekta uppställningen för 13 × 6?
- A) 13 × 6
- B) 6 × 13
- C) 13 ÷ 6
- 81 ÷ 9 = ?
- A) 8
- B) 9
- C) 10
- Vad blir 25 × 3?
- A) 75
- B) 80
- C) 70
- 30 ÷ 5 = ?
- A) 5
- B) 6
- C) 7
- Vad är produkten av 9 och 8?
- A) 72
- B) 64
- C) 81
- 45 ÷ 5 = ?
- A) 9
- B) 8
- C) 10
- Vilket av följande är en korrekt division?
- A) 80 ÷ 10 = 8
- B) 35 ÷ 7 = 4
- C) 56 ÷ 8 = 7
- Vad blir 14 × 5?
- A) 70
- B) 60
- C) 80
- 49 ÷ 7 = ?
- A) 8
- B) 7
- C) 6
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Multiplikation | Addition av samma tal | Subtraktion av tal | Upprepade additioner |
Division | Delning av ett tal | Multiplikation av tal | Addition av tal |
Faktor | Resultatet av en division | Ett tal i en multiplikation | Tal som adderas |
Kvot | Resultatet av en multiplikation | Tal som multipliceras | Resultatet av en division |
Produkt | Resultatet av en division | Tal som divideras | Resultatet av en multiplikation |
Uppställning | En typ av addition | Skrivs i rader | Skrivs i kolumner |
Term | Del av en multiplikation | En siffra i en division | Ett tal i en uppställning |
Räknesätt | Metod för att beräkna | En typ av geometri | En typ av statistik |
Beräkning | Att räkna ut något | Att mäta något | Att skissa något |
Avrundning | Att göra ett tal större | Att göra ett tal mindre | Att anpassa ett tal |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara hur du skulle lösa en multiplikationsuppställning med tre siffror. Beskriv stegen du tar.
- När använder du division i vardagen? Ge exempel och förklara varför.
- Jämför multiplikation och division. Hur är de relaterade till varandra?
- Beskriv en situation där du behöver använda uppställningar för multiplikation eller division och hur det underlättar beräkningen.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | 12 |
D | 50 | 18 |
C | 60 | 21 |
B | 80 | 24 |
A | 90 | 27 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna