Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Matematik. Multiplikation och division uppställningar. [Åk. 5]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 5

Ämne: Matematik

Tema: Multiplikation och division uppställningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter i multiplikation och division genom uppställningar. Eleverna ska kunna visa sina beräkningsmetoder och använda korrekt terminologi.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska kunna lösa olika typer av beräkningsuppgifter med multiplikation och division. Eleven kan utföra enklare multiplikations- och divisionsuppgifter med uppställning.

Källa: (Lgr 22, Matematik, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är 6 × 7?
    • A) 42
    • B) 36
    • C) 48
  2. 72 ÷ 8 = ?
    • A) 9
    • B) 8
    • C) 7
  3. Vilket av följande är en korrekt multiplikation?
    • A) 9 × 0 = 0
    • B) 5 × 5 = 25
    • C) 3 × 4 = 12
  4. 144 ÷ 12 = ?
    • A) 12
    • B) 10
    • C) 8
  5. Vad blir 15 × 4?
    • A) 60
    • B) 50
    • C) 45
  6. 56 ÷ 7 = ?
    • A) 7
    • B) 8
    • C) 9
  7. Vilket är den korrekta uppställningen för 13 × 6?
    • A) 13 × 6
    • B) 6 × 13
    • C) 13 ÷ 6
  8. 81 ÷ 9 = ?
    • A) 8
    • B) 9
    • C) 10
  9. Vad blir 25 × 3?
    • A) 75
    • B) 80
    • C) 70
  10. 30 ÷ 5 = ?
    • A) 5
    • B) 6
    • C) 7
  11. Vad är produkten av 9 och 8?
    • A) 72
    • B) 64
    • C) 81
  12. 45 ÷ 5 = ?
    • A) 9
    • B) 8
    • C) 10
  13. Vilket av följande är en korrekt division?
    • A) 80 ÷ 10 = 8
    • B) 35 ÷ 7 = 4
    • C) 56 ÷ 8 = 7
  14. Vad blir 14 × 5?
    • A) 70
    • B) 60
    • C) 80
  15. 49 ÷ 7 = ?
    • A) 8
    • B) 7
    • C) 6

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Multiplikation Addition av samma tal Subtraktion av tal Upprepade additioner
Division Delning av ett tal Multiplikation av tal Addition av tal
Faktor Resultatet av en division Ett tal i en multiplikation Tal som adderas
Kvot Resultatet av en multiplikation Tal som multipliceras Resultatet av en division
Produkt Resultatet av en division Tal som divideras Resultatet av en multiplikation
Uppställning En typ av addition Skrivs i rader Skrivs i kolumner
Term Del av en multiplikation En siffra i en division Ett tal i en uppställning
Räknesätt Metod för att beräkna En typ av geometri En typ av statistik
Beräkning Att räkna ut något Att mäta något Att skissa något
Avrundning Att göra ett tal större Att göra ett tal mindre Att anpassa ett tal

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara hur du skulle lösa en multiplikationsuppställning med tre siffror. Beskriv stegen du tar.
  2. När använder du division i vardagen? Ge exempel och förklara varför.
  3. Jämför multiplikation och division. Hur är de relaterade till varandra?
  4. Beskriv en situation där du behöver använda uppställningar för multiplikation eller division och hur det underlättar beräkningen.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30 12
D 50 18
C 60 21
B 80 24
A 90 27

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp