Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Religionskunskap
Tema: Kristendom
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden. | Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader mellan och inom några religioner samt om vad religion kan betyda för människor. |
Centrala tankegångar inom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism. | Eleven visar grundläggande kunskaper om frågor som rör relationen mellan religion och samhälle. Eleven för enkla resonemang om moraliska frågor och livsfrågor. |
Likheter och skillnader i religiösa tolkningar och praktiker mellan och inom olika religioner. Huvudinriktningar inom kristendom och andra religioner. | Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs. |
Tolkning av och samtal om religiös och livsåskådningsmässig symbolik och mening i Bibeln och andra religiösa urkunder, samt i ritualer och estetiska uttryck. | |
Religionernas uppkomst, spridning och geografiska utbredning i dag. | |
Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort. |
Källa: [Lgr22, Religionskunskap, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till kristendom (10 min)
- Presentera vad ämnet kristendom handlar om.
- Diskutera vilka viktiga figurer som ingår i kristendomen och deras roller.
- Berätta kort om de centrala texterna, som Bibeln.
- Gå genom centrala begrepp som tro, gemenskap och identitet.
- Historisk bakgrund (10 min)
- Gå igenom kristendomens ursprung och spridning över världen.
- Diskutera hur kristendomen har påverkat olika kulturer och samhällen.
- Använd visuella hjälpmedel som tidslinjer.
- Ritualer och högtider (15 min)
- Presentera några viktiga kristna ritualer och högtider (exempelvis dop, konfirmation, och påsk).
- Visa videoklipp eller bilder som illustrerar dessa ritualer.
- Diskutera elevernas egna erfarenheter av dessa eller liknande firanden.
- Diskussion och reflektion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera hur kristendom påverkar värderingar och livssyn.
- Be grupperna att reflektera över hur kristendom kan ses i dagens samhälle, både positivt och negativt.
- Samla upp gruppdiskussionerna i helklass.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Kristendomens centrala lära. Kristendomen fokuserar på tron på Jesus Kristus som Guds son och räddare. Historien om hans liv och utmaningar är central.
- Högtider och ritualer. Högtider som jul och påsk har olika kulturella och religiösa betydelser och sammanhang, dessa bör förstås utifrån sina historiska rötter.
- Kristendomen i samhället. Hur kristendomens värderingar speglas i samhällelig lagstiftning och normer.
- Religiösa symboler. Symboler som korset, som spelar en stor roll i kristendomen, bör förstås i både religiös och kulturell kontext.
- Globala perspektiv. Hur kristendomen spridit sig och påverkat olika delar av världen på olika sätt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kristendom | En monoteistisk religion som grundar sig på läran om Jesus Kristus. | Från grekiska “kristianos,” vilket betyder “tillhörande Kristus.” |
Bibeln | Helig skrift inom kristendomen, som består av Gamla och Nya testamentet. | Från grekiskans “biblion,” som betyder “bok.” |
Dop | En kristen ritual som markeras med vattnet och symboliserar inträde i den kristna gemenskapen. | Från grekiskan “bapto,” vilket betyder “att doppa.” |
Teologi | Studiet av Gud och religiösa frågor. | Från grekiska “theologia,” vilket betyder “ord om Gud.” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan kristendomens värderingar vara relevanta för dagens samhälle?
- B. På vilket sätt påverkar olika tolkningar av kristendomen samhällsnormer?
- C. Kan människor vara moraliska utan en religiös grund? Diskutera olika perspektiv.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där de får skapa en egen högtid kopplad till kristendom. De ska utveckla en historia och föreslå ritualer som kunde ingå. Varje grupp presenterar sin idé för klassen och reflekterar över likheter och skillnader med riktiga kristna högtider.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en central figur inom kristendomen? | Jesus Kristus |
Nämn en viktig kristen ritual? | Dop |
Vad handlar påsk om i kristendomen? | Jesu uppståndelse |
Vad är Bibelns betydelse? | Helig skrift |
Nämn en skillnad mellan riktningar inom kristendom? | Skillnad mellan katoliker och protestanter |
Hur påverkar kristendom samhällsvärderingar? | Genom lagar och normer |
Vilka skillnader finns mellan kristendomen och andra religioner? | Olika heliga skrifter och ritualer |
Vilken roll spelar tro i människors liv? | Skapar mening och gemenskap |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats (1-2 sidor) om en kristen högtid: vad den innebär, varför den firas, och hur den påverkar personen och samhället.
Citat
”Tro är att ta det första steget även när du inte ser hela trappan.” – Martin Luther King Jr. (1929-1968). Detta citat betonar vikten av tro och hur det kan leda oss genom osäkra tider, vilket är centralt i kristen lärdom.