Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 5

Ämne: Historia

Tema: Stormaktstiden

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om stormaktstiden, med fokus på orsaker till krig, livet för människorna under denna tid, Sveriges styrning, samt förändringar i landsgränser och inflytande. Provets frågor syftar till att utvärdera faktakunskaper samt förmågan att resonera kring historiska skeenden och deras betydelse.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Centrala händelser och personer i den svenska historien under stormaktstiden.Eleven kan redogöra för centrala händelser och personer i svensk historia.

(Lgr 22. Historia, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 20

  1. Vilka var några orsaker till att Sverige deltog i flera krig under stormaktstiden?
    • A) För att utvidga sina territorier
    • B) För att få mer makt och inflytande
    • C) Både A och B
  2. Vad hände med de människor som drog ut i krig?
    • A) De blev rika
    • B) De riskerade sina liv och många dog
    • C) De fick stanna hemma
  3. Hur styrdes Sverige under den första delen av stormaktstiden?
    • A) Genom demokrati
    • B) Genom envälde
    • C) Genom republik
  4. Vad är en historisk källa?
    • A) En bok om framtiden
    • B) En berättelse från nuet
    • C) Ett dokument eller föremål från det förflutna
  5. Hur förändrades Sveriges landsgränser under stormaktstiden?
    • A) De blev mindre
    • B) De förändrades och Sverige fick större områden
    • C) De förblev desamma
  6. Vilka tjänade på krigen under stormaktstiden?
    • A) Endast bönderna
    • B) Adeln och de som sålde vapen
    • C) Ingen
  7. Vad innebär begreppet envälde?
    • A) Att folket väljer sin ledare
    • B) Att en kung eller drottning har total makt
    • C) Att det finns flera härskare
  8. Hur hjälpte historiska källor oss att förstå livet under stormaktstiden?
    • A) De ger oss information om hur människor levde och tänkte
    • B) De är alltid sanna
    • C) De handlar bara om krig
  9. Ge exempel på en händelse från stormaktstiden som används i historieböcker.
    • A) Sveriges seger i Krigen mot Danmark
    • B) Häxjakterna
    • C) Både A och B
  10. Varför är det viktigt att vara kritisk när man använder källor?
    • A) För att alltid få rätt information
    • B) För att förstå att källor kan vara partiska eller felaktiga
    • C) För att bara lita på en källa

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
StormaktstidenEn period av fredEn period av krig och maktEn tid av uppror
EnvåldNär en kung har total maktNär folket bestämmerNär flera styr tillsammans
HäxjakternaRättegångar mot påstådda häxorEn fest för häxorEn kunglig ceremoni
AdelRika bönderDe som styrde landetVanliga arbetare
KällkritikAtt vara kritisk mot källorAtt tro på alla källorAtt läsa källor snabbt
VapentillverkningTillverkning av matTillverkning av vapenTillverkning av kläder
Livet på gårdenHur människor levde i stadenHur bönder arbetadeHur kungen levde
Sveriges gränserDe områden Sverige styrdeDe länder Sverige krigade motDe som var fattiga
KrigEn kamp mellan två länderEn festEn fredshandling
Historiska källorBerättelser från framtidenDokument om det förflutnaNågot som inte är viktigt

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Berätta om hur Sveriges försvar organiserades under stormaktstiden och vilken betydelse vapentillverkning hade för krigen.
  2. Diskutera hur häxjakterna gick till och varför de var vanligt förekommande under stormaktstiden.
  3. Ge exempel på hur adelns inflytande förändrades under stormaktstiden och vad det berodde på.
  4. Förklara varför det är viktigt att vara kritisk när man använder historiska källor. Ge exempel på hur en källa kan påverka vår förståelse av historien.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E3016 (30 %)
D5028 (51 %)
C7039 (71 %)
B8547 (85 %)
A9050 (90 %)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna