Lektion. Historia. Emigrationen på 1800-talet. [Åk. 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Historia
Tema: Emigrationen på 1800-talet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Nya maktförhållanden i Sverige och mellan länder i Norden under 1800-talet; jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika orsaker till och konsekvenser av emigrationen från Sverige. Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till emigrationen (10 min)

  • Presentera temat för lektionen och koppla det till elevernas tidigare kunskaper om 1800-talet.
  • Diskutera varför människor i allmänhet emigrerar; koppla resonemanget till enkäten som eleverna genomfört om familjebakgrunder.
  • Fråga eleverna om de har hört talas om några personer som har emigrerat och varför.

2. Documentärvisning och diskussion (15 min)

  • Visa en kort dokumentär eller klipp som belyser emigrationen under 1800-talet.
  • Diskutera klippets innehåll, fokusera på emigranternas motiv och de svårigheter de mötte. Ställ följande frågor:
  • Vad tror ni att var de största anledningarna till att så många svenskar valde att emigrera?
  • Vilka förväntningar hade emigranterna för livet i USA?

3. Gruppsamtal och reflektion (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och ge dem varje grupp ett specifikt årtionde under 1800-talet att fokusera på (t.ex. 1840-talet, 1870-talet).
  • Be dem brainstorma vad som kan ha påverkat emigrationen under deras årtionde, exempelvis missväxtår, politiska tillstånd etc.
  • Låt dem tillsammans skriva ner skillnader i deras årtionden och hur de påverkar besluten att emigrera.

4. Presentation och sammanfattning (10 min)

  • Ge varje grupp möjlighet att dela sina diskussioner med klassen.
  • Sammanfatta lektionen genom att lyfta fram de viktigaste lärdomarna om emigrationen under 1800-talet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Emigrationens start: Som en konsekvens av fattigdom, klasskillnader, och missväxt.
  • Vikten av frihet och möjligheter: Många sökte en ny chans i “det förlovade landet”.
  • Svenskarnas spår i USA: Många svenskar bosatte sig i Minnesota och California.
  • Problem och utmaningar: Resans faror och de sociokulturella aspekterna av att börja om i ett nytt land.
  • Historiska exempel: Gustaf Unonius och hans emigrantkoloni.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Emigration Att flytta från sitt hemland till ett annat land, oftast för att söka bättre livsvillkor. Från latin “emigratio”.
Missväxt Dålig skörd på grund av ogynnsamma väderförhållanden eller sjukdomar som påverkar grödorna. Från svenska “miss” och “växt”.
Klasskillnader Skillnader i sociala och ekonomiska förhållanden mellan olika grupper i samhället. Från svenska “klass” och “skillnad”.
Push-faktorer Omständigheter som tvingar människor att lämna sitt hemland, exempelvis krig, förföljelse eller svårigheter att hitta arbete. Engelska “push”.
Pull-faktorer Attraktiva aspekter i ett nytt land som lockar människor att emigrera, som exempelvis jobbmöjligheter, bättre livsvillkor eller familjemedlemmar. Engelska “pull”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni livet var för svenskarna som emigrerade under den här tiden? Vilka var deras största utmaningar?
  • B. Vilken typ av förändringar tyckte ni var mest påtagliga för de som valde att flytta?
  • C. Hur kan vi se på dagens emigration och vilka likheter eller skillnader ser ni jämfört med 1800-talets emigration?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en tidslinje där de markerar stora händelser kopplade till emigrationen under 1800-talet. De bör inkludera datum samt korta beskrivningar om vad varje händelse betydde för de som emigrerade. Tidslinjen kan täcka viktiga år som 1867-1869 och 1887, vilka markerade massutvandringen från Sverige.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka faktorer anses vara push-faktorer för emigration? Före detta ville folk inte bo kvar på grund av motgångar som svält och fattigdom.
Kan ni ge exempel på pull-faktorer? Många blev lockade av drömmar om ett bättre liv i Amerika och möjligheter till arbete.
Hur många svenskar beräknas ha emigrerat under 1800-talet? Omkring 1,2 miljoner svenskar, vilket kan variera i olika källor.
Vilka var de viktigaste destinationerna för svenska emigranter? De flesta flyttade till USA, med fokus på Minnesota och Chicago.
Vad var “Missväxtåren”? Åren utan skördar som ledde till stora svårigheter för allmänheten.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse som simulerar en emigrants avsked till sin familj. Berättelsen ska baseras på den information och förståelse som de har utvecklat under lektionen. De ska inkludera känslor, tankar och förväntningar inför den nya världen.

Citat

”Det är bra att vara arbetslös i Amerika än att vara fattig i Sverige.” – Ord som ofta yttrades av emigranter när de reflekterade över sitt val att lämna Sverige i jakt på ett bättre liv i USA.


Modern Tillbaka-knapp