Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva sitt namn
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: I förskoleklassen ska eleverna få möjlighet att utveckla sin förmåga att känna igen och skriva sitt eget namn. Detta ingår i den språkliga och kommunikativa utvecklingen där barnen lär sig känna igen bokstäver och ord samt deras betydelse.
Kunskapskrav:
Eleven kan skriva sitt namn.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till namn och bokstäver (10 min)
- Presentera syftet med lektionen: att skriva sitt eget namn.
- Diskutera tillsammans med barnen vad namnet innebär och varför det är viktigt.
- Visa exempel på olika sätt att skriva namn med hjälp av bilder.
Genomgång av bokstäver (15 min)
- Introducera bokstäverna i barnens namn genom att använda kort eller bilder.
- Gör ljudövningar där barnen får härma bokstävernas ljud.
- Låt barnen delta aktivt i att säga och känna igen bokstäverna.
Övning i att skriva namn (15 min)
- Ge barnen material som papper och färgglada pennor.
- Låt dem öva på att skriva sina namn med hjälp av bokstavsmallar som de kan följa.
- Rodda runt i rummet och ge feedback och stöd under övningen.
Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Samla barnen för en gemensam avslutning.
- Fråga barnen hur det kändes att skriva sina namn och om de tyckte det var roligt.
- Ge exempel på hur de kan fortsätta öva på att skriva namn hemma.
Aktivitet
Eleverna får måla och dekorera sitt namn som de just har skrivit, med hjälp av olika material som glitter, klistermärken, och färgade papper. Aktiviteten kopplas till lektionen genom att ge en kreativ och visuell representation av deras namn, vilket hjälper dem att känna sig stolta över att kunna skriva det.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
- Vilka bokstäver finns i ditt namn? (Svar: Barnen ska kunna säga sina bokstäver.)
- Kan du skriva ditt namn? (Svar: Ja, eller visa skriftligt namn.)
- Vad är första bokstaven i ditt namn? (Svar: Barnen pekar ut första bokstaven.)
- Varför är det viktigt att skriva sitt namn? (Svar: För att veta vem man är.)
- Hur kändes det att skriva ditt namn? (Svar: Olika känslor, exempelvis roligt eller lätt.)
Hemläxa
Barnen får öva på att skriva sina namn på enbart en A4-sida som ska tas med tillbaka till skolan.
Fördjupningsuppgift
För elever som snabbt kan skriva sina namn, kan de få i uppgift att dekorera sina namn med bilder av saker de tycker om och skriva en mening om varje bild, vilket ger dem möjlighet att använda sin kreativitet och språkliga utveckling.
Förslag för nästa lektion
Bokstäver och ord med oss själva: Under nästa lektion kan barnen få lära sig om ord som börjar med samma bokstav som deras namn, samt skapa små ordlistor med ord som är viktiga för dem. Denna lektion ger en bra progression i att först skriva sitt namn och sedan utforska andra ord och hur de kan kopplas till sina egna liv.
Förberedelser
- Förbered bokstavsmallar att använda i övningen.
- Samla material för att dekorera namn (färgpennor, klistermärken osv.).
- Skriv ut papper med utrymme för barnen att öva på att skriva sina namn.