Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Ljud och bokstäver
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om ljudens och bokstävernas samband. Vi kommer att träna på att känna igen ljud och bokstäver, samt att använda detta i läsning och skrivning.
Kunskapskrav:
Eleven kan läsa och samtala om texter och använder enkla strategier för att förstå innehållet. Eleven kan också skriva enkla texter och ord med förståelse för ljudens och bokstävernas samband.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ljud och bokstäver (10 min)
– Presentera begreppen ljud och bokstäver, och förklara hur de hänger ihop.
– Genomgång av några exempel på ljud och vilka bokstäver som motsvarar dessa.
– Diskutera vikten av att kunna koppla ljud till bokstäver för att läsa och skriva.
Ljudövningar: Lyssna och härma (15 min)
– Genomför en aktivitet där läraren säger olika ljud och eleverna härmar dem.
– Be eleverna att identifiera vilket ljud som hör ihop med vilken bokstav.
– Använd exempel med bilder som illustrerar rätt ljud och bokstav.
Bokstavslekar: Skriva och läsa (15 min)
– Dela ut arbetsblad med bokstäver och bilder där eleverna får skriva rätt bokstav under varje bild.
– Låt eleverna läsa sina svar högt för en klasskompis eller i små grupper, så att de övar på både läsning och uttal.
– Ge feedback och hjälp med svåra ljud eller bokstäver.
Sammanfattning och avslutning (10 min)
– Sammanfatta lektionen genom att gå igenom vad vi har lärt oss om ljud och bokstäver.
– Diskutera hur viktigt det är att kunna läsa och skriva och hur vi ska fortsätta träna.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en egen bokstavsbok där de skriver en sida för varje bokstav i alfabetet. De ska inkludera en bild och ett ord som börjar med den bokstaven. Till exempel sidan för bokstaven ‘A’ kan ha en bild av ett äpple och ordet ‘äpple’. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
– Vad är en bokstav? Svar: En symbol som representerar ett ljud.
– Hur många bokstäver finns det i svenska alfabetet? Svar: 29 bokstäver.
– Vad betyder ljud? Svar: En hörbar vibration som kan kopplas till en bokstav.
– Ge ett exempel på ett ord som börjar med bokstaven B. Svar: Bil.
– Varför är det viktigt att kunna läsa och skriva? Svar: För att förstå och kommunicera med andra.
Hemläxa
Eleverna ska välja tre bokstäver var och skriva ner tre ord för varje bokstav, samt rita en bild som passar till varje ord. Total längd ska vara mellan 9-15 ord.
Fördjupningsuppgift
Skapa ett eget kort berättande stycke (1-2 sidor) där varje mening börjar med en annan bokstav i alfabetet och speglar en liten historia, för att öva på både ljud, bokstäver och kreativt skrivande.
Förslag för nästa lektion
Läsa och förstå berättande texter.
I nästa lektion kan fokus ligga på att läsa korta berättelser och diskutera innehållet. Vi kan också arbeta med frågor som hjälper eleverna att förstå texten bättre. Detta leder vidare till de kunskapskrav som rör läsförståelse och textbearbetning.
Förberedelser
– Samla material för ljudövningar, såsom bilder och ljudkort.
– Förbereda arbetsblad för bokstavslekar.
– Förbereda exempel på korta berättelser som kan läsas i nästa lektion.