Provkonstruktion
Årskurs: 3 gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: EU, spela in reklam film över vad EU gör för positivt för sina medborgare
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll relaterar till följande citat från läroplanen: “Den europeiska unionens och de europeiska ländernas samarbete och dess betydelse”.
Provets utformning syftar till att bedöma kunskaper utifrån dessa kunskapskrav:
- Eleven kan ge exempel på införandet av gemensamma regler i EU och hur dessa påverkar medborgarna.
- Eleven redogör för hur EU:s institutioner arbetar och hur beslut fattas.
- Eleven kan analysera och diskutera aktuella samhällsfrågor på EU-nivå.
Prov
Faktafrågor
- Vilket år bildades den europeiska unionen?
- a) 1986
- b) 1993
- c) 2001
- d) 2010
- Vilket av följande är en av EU:s grundprinciper?
- a) Fri rörlighet för personer
- b) Avskaffande av alla skatter
- c) Förbud mot all handel
- d) Nationell isolering
- Vad innebär Schengenavtalet?
- a) En gemensam valuta
- b) En fördragsrörelse för miljöskydd
- c) Fri rörlighet över gränserna
- d) Samarbete om försvarsfrågor
- Vilket av följande organ är ansvarigt för att föreslå nya lagar i EU?
- a) Europaparlamentet
- b) Europeiska kommissionen
- c) Europeiska rådet
- d) EU-domstolen
- Vilken av följande är en fördel med EU-medlemskap?
- a) Tillgång till en större marknad
- b) Högre skatter
- c) Ingen påverkan från andra länder
- d) Begränsad frihandel
Resonerande frågor
- På vilket sätt gynnar EU-medlemskapet den svenska ekonomin?
(Syfte: Ge elever möjlighet att analysera och diskutera ekonomiska effekter av medlemskapet.) - Vilka sociala rättigheter skyddas genom EU-lagstiftning och varför är de viktiga?
(Syfte: Eleverna kan visa djupgående förståelse för sociala frågor och EU:s roll.) - Hur påverkar EU:s klimatpolitik svenska medborgare?
(Syfte: Utvärdera konkret påverkan av EU:s beslut på nationell nivå.) - Diskutera EU:s roll i migrationsfrågor och dess påverkan på medborgarnas liv.
(Syfte: Elever ska kunna resonera brett kring komplexa samhällsfrågor.) - Vilka utmaningar står EU inför idag och hur kan det påverka medborgarna?
(Syfte: Elever ges möjlighet att reflektera över framtida scenarier och konsekvenser.)
Bedömning
Faktafrågor: 10 poäng (1 poäng per fråga)
Resonerande frågor: 10 poäng (2 poäng per fråga)
Poängkrav:
- E: Minst 8 poäng (7 poäng från faktafrågor)
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)
För att kunna få A krävs alltså att eleven visar prov på djupare analyser och resonerande förmågor genom att besvara resonerande frågor väl.