Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Litteraturvetenskapliga metoder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom litteraturvetenskaplig analys och tolkning. Eleverna ska visa förståelse för litterära verk och metoder, samt kunna använda litteraturvetenskapliga begrepp och teorier i sina analyser.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skönlitterära texters betydelsebärande skikt, innehållsmässiga såväl som formmässiga. | Eleven kan översiktligt redogöra för viktiga litterära epoker och knyta dem till representativa författare och verk. |
Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket litterärt begrepp beskriver användningen av symboler i en text?
- A) Metafor
- B) Symbolik
- C) Tema
- Vem brukar kallas den “moderna romanens fader”?
- A) Jane Austen
- B) Gustave Flaubert
- C) Charles Dickens
- Vad beskriver termen “epik”?
- A) Lyrisk poesi
- B) Berättande litteratur
- C) Dramatik
- Vilket av följande verk är skrivet av August Strindberg?
- A) Röda rummet
- B) Unga kvinnor
- C) Den allvarsamma leken
- Vad innebär “intertextualitet”?
- A) Att citera en annan text
- B) Förhållandet mellan olika texter
- C) Att skriva flera texter på samma tema
- Vad kännetecknar en “tragikomedi”?
- A) Enbart komiska inslag
- B) En blandning av komedi och tragik
- C) Enbart tragiska inslag
- Vilken typ av litteratur använder sig av dramatisk dialog?
- A) Prosa
- B) Lyrik
- C) Dramatik
- Vad är en “novell”?
- A) En kortare skönlitterär berättelse
- B) En lång berättelse
- C) En form av lyrik
- Vilken period kallas “renässansen”?
- A) 1300-1600-talet
- B) 1500-1700-talet
- C) 1700-1900-talet
- Vad fokuserar en litterär analys på?
- A) Endast handlingen
- B) Språk, stil och teman
- C) Författarens biografi
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Metafor | Direkt jämförelse | Symbolisk representation | Ordens betydelse |
Symbol | En handling | Ett konkret föremål med djupare betydelse | En litterär genre |
Genre | En typ av litteratur | En specifik text | Ett litterärt verk |
Alliteration | Upprepning av vokaler | Upprepning av konsonanter | Upprepning av hela ord |
Berättarperspektiv | Vem som berättar | Berättelsens tema | Berättelsens miljö |
Protagonist | Huvudkaraktär | Antagonist | Biroll |
Antagonist | Huvudkaraktär | Motståndare till protagonisten | En bifigur |
Tematik | Berättelsens handling | Grundläggande ämnet eller budskapet | Språkliga stilmedel |
Ironi | Öppet uttryck av känslor | Att säga motsatsen till vad man menar | En form av poesi |
Motiv | Återkommande tema eller idé | Berättelsens tidsperiod | En specifik karaktär |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur litteratur kan spegla samhällets förändringar. Ge exempel på verk och sammanhang.
- Använd ett litteraturvetenskapligt perspektiv för att analysera ett valt skönlitterärt verk. Vilka teman och stilmedel är centrala?
- Hur påverkar författarens bakgrund och tidens kontext textens innehåll och stil? Ge specifika exempel.
- Vilka olika tolkningar kan göras av ett litterärt verk utifrån olika perspektiv (t.ex. feministiskt, postkolonialt)? Diskutera med exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (16/55) |
D | 50% | (28/55) |
C | 60% | (33/55) |
B | 80% | (44/55) |
A | 90% | (50/55) |