“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Skrivande i olika genrer: essä och reportage
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva i olika genrer, speciellt inom essä- och reportageformaten. Eleverna ska kunna formulera sig klart och strukturerat samt visa förståelse för genrernas kännetecken och stilistiska drag.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Produktion och interaktion av olika slag, där eleverna berättar, återger, förklarar och motiverar sina åsikter. | Eleven formulerar sig med viss säkerhet och anpassar sin skrivning till syfte, mottagare och situation. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en typisk kännetecken för en essä?
- En strikt formell struktur
- Personlig reflektion och argumentation
- Enbart fakta och statistik
- Vad kännetecknar ett reportage?
- Det är alltid skrivet i första person
- Det fokuserar på att informera om ett ämne
- Det inkluderar ofta subjektiva åsikter
- Vilken stil är typisk för en essä?
- Narrativ och berättande
- Analytisk och reflekterande
- Informativ och objektiv
- Vad är syftet med att skriva en essä?
- Att informera om fakta
- Att argumentera för en åsikt
- Att underhålla läsaren
- Vilka källor är lämpliga att använda i ett reportage?
- Bara akademiska artiklar
- Intervjuer, observationer och skriftliga källor
- Endast offentliga dokument
- Hur bör ett reportage struktureras?
- En tydlig inledning, mittparti och avslutning
- Enbart en lång beskrivande del
- Det spelar ingen roll, det kan vara fritt upplagt
- Vad är en viktig aspekt av att skriva en essä?
- Enbart att ge fakta
- Att ha en tydlig röd tråd och argumentation
- Att vara så kortfattad som möjligt
- Vilket av följande är en bra metod för att samla in material till ett reportage?
- Att endast läsa andras artiklar
- Att intervjua personer och göra egna observationer
- Att förlita sig på hörsägen
- Vad är en viktig del av att redigera en essä?
- Att lägga till så många citat som möjligt
- Att se till att språket är klart och begripligt
- Att göra den så lång som möjligt
- Vilken av följande genrer är mest lik en essä?
- En novell
- En artikel
- En dikt
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Essä | En fiktiv berättelse | En personlig reflektion i skrift | En vetenskaplig artikel |
Reportage | En kort nyhetsartikel | En djupgående och berättande text | En sammanfattning av fakta |
Intervjua | Att läsa någon annans text | Att ställa frågor till någon | Att observera en händelse |
Argumentera | Att ge en åsikt utan stöd | Att övertyga med stöd av fakta | Att vara neutral |
Struktur | Hur texten är uppbyggd | Antalet ord i en text | Den känsla texten ger |
Källkritik | Att ignorera källor | Att värdera källors trovärdighet | Att läsa så många källor som möjligt |
Redigera | Att publicera en text utan ändringar | Att förbättra och justera en text | Att stryka allt innehåll |
Fiktion | En faktabaserad text | En påhittad berättelse | En vetenskaplig studie |
Perspektiv | Synvinkel i texten | Textens längd | Antalet karaktärer |
Språkbruk | Användning av språk | Antal ord i en text | Stilnivå i texten |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaderna mellan essä och reportage. Vilka genrer passar bäst för olika typer av innehåll och varför?
- Reflektera över vikten av källkritik vid skrivande. Hur kan en dålig källa påverka en texts trovärdighet?
- Beskriv hur din egen skrivprocess ser ut. Vilka steg går du igenom när du skriver en essä eller ett reportage?
- Diskutera hur språk och stil påverkar läsarens uppfattning av en text. Ge exempel på hur du kan anpassa din stil beroende på mottagare.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betygsnivå | Procentandel rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
“`