“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Skrivande i olika genrer: essä och reportage

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva i olika genrer, speciellt inom essä- och reportageformaten. Eleverna ska kunna formulera sig klart och strukturerat samt visa förståelse för genrernas kännetecken och stilistiska drag.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Produktion och interaktion av olika slag, där eleverna berättar, återger, förklarar och motiverar sina åsikter.Eleven formulerar sig med viss säkerhet och anpassar sin skrivning till syfte, mottagare och situation.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande är en typisk kännetecken för en essä?
    1. En strikt formell struktur
    2. Personlig reflektion och argumentation
    3. Enbart fakta och statistik
  2. Vad kännetecknar ett reportage?
    1. Det är alltid skrivet i första person
    2. Det fokuserar på att informera om ett ämne
    3. Det inkluderar ofta subjektiva åsikter
  3. Vilken stil är typisk för en essä?
    1. Narrativ och berättande
    2. Analytisk och reflekterande
    3. Informativ och objektiv
  4. Vad är syftet med att skriva en essä?
    1. Att informera om fakta
    2. Att argumentera för en åsikt
    3. Att underhålla läsaren
  5. Vilka källor är lämpliga att använda i ett reportage?
    1. Bara akademiska artiklar
    2. Intervjuer, observationer och skriftliga källor
    3. Endast offentliga dokument
  6. Hur bör ett reportage struktureras?
    1. En tydlig inledning, mittparti och avslutning
    2. Enbart en lång beskrivande del
    3. Det spelar ingen roll, det kan vara fritt upplagt
  7. Vad är en viktig aspekt av att skriva en essä?
    1. Enbart att ge fakta
    2. Att ha en tydlig röd tråd och argumentation
    3. Att vara så kortfattad som möjligt
  8. Vilket av följande är en bra metod för att samla in material till ett reportage?
    1. Att endast läsa andras artiklar
    2. Att intervjua personer och göra egna observationer
    3. Att förlita sig på hörsägen
  9. Vad är en viktig del av att redigera en essä?
    1. Att lägga till så många citat som möjligt
    2. Att se till att språket är klart och begripligt
    3. Att göra den så lång som möjligt
  10. Vilken av följande genrer är mest lik en essä?
    1. En novell
    2. En artikel
    3. En dikt

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
EssäEn fiktiv berättelseEn personlig reflektion i skriftEn vetenskaplig artikel
ReportageEn kort nyhetsartikelEn djupgående och berättande textEn sammanfattning av fakta
IntervjuaAtt läsa någon annans textAtt ställa frågor till någonAtt observera en händelse
ArgumenteraAtt ge en åsikt utan stödAtt övertyga med stöd av faktaAtt vara neutral
StrukturHur texten är uppbyggdAntalet ord i en textDen känsla texten ger
KällkritikAtt ignorera källorAtt värdera källors trovärdighetAtt läsa så många källor som möjligt
RedigeraAtt publicera en text utan ändringarAtt förbättra och justera en textAtt stryka allt innehåll
FiktionEn faktabaserad textEn påhittad berättelseEn vetenskaplig studie
PerspektivSynvinkel i textenTextens längdAntalet karaktärer
SpråkbrukAnvändning av språkAntal ord i en textStilnivå i texten

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaderna mellan essä och reportage. Vilka genrer passar bäst för olika typer av innehåll och varför?
  2. Reflektera över vikten av källkritik vid skrivande. Hur kan en dålig källa påverka en texts trovärdighet?
  3. Beskriv hur din egen skrivprocess ser ut. Vilka steg går du igenom när du skriver en essä eller ett reportage?
  4. Diskutera hur språk och stil påverkar läsarens uppfattning av en text. Ge exempel på hur du kan anpassa din stil beroende på mottagare.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygsnivåProcentandel rättAntal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)

“`