Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Muntlig framställning: debatt och diskussion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att genomföra muntliga presentationer och diskussioner, där fokus ligger på argumentationsteknik, retorik och förmågan att anpassa innehållet efter mottagare och situation.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning av olika slag och med olika syften. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilka är de tre delarna av retorisk arbetsprocess?
- A) Inventio, Dispositio, Actio
- B) Intellectio, Elocutio, Memoria
- C) All of the above
- Vad står förkortningen SLU för i Sverige?
- A) Sveriges Lantbruksuniversitet
- B) Svenska Litteratur Utbildning
- C) Statens Lärande Universitet
- Vilket av följande är en typ av argumentation?
- A) Faktabaserad
- B) Känslobaserad
- C) Både A och B
- Vad innebär “åhörarkontakt” i en presentation?
- A) Att se på sina anteckningar
- B) Att titta på publiken och interagera med dem
- C) Att undvika ögonkontakt
- Vilken teknik är viktig för att förbättra en muntlig presentation?
- A) Att ha en lång manus
- B) Använda presentationstekniska hjälpmedel
- C) Att läsa högt utan att träna
- I en debatt är det viktigt att…
- A) Bara prata om egna åsikter
- B) Lyssna på motpartens argument
- C) Avbryta ofta
- Vad är syftet med en inledning i en debatt?
- A) Att förvirra publiken
- B) Att fånga publikens intresse
- C) Att avsluta diskussionen direkt
- Vilken av följande är en bra avslutning på en presentation?
- A) Att invänta frågor
- B) Att sammanfatta huvudpunkterna
- C) Att lämna rummet
- Vad betyder “retorik”?
- A) Konsten att övertyga
- B) En typ av litteratur
- C) En vetenskaplig metod
- Vilken känsla ska en debatt väcka hos publiken?
- A) Förvirring
- B) Engagemang
- C) Uttråkning
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Argumentation | Diskussion utan syfte | Förmåga att övertyga | En typ av berättelse |
Retorik | Konst att tala | En typ av musik | En bokgenre |
Debatt | Öppen diskussion | En typ av föreläsning | En form av litteratur |
Inledning | Avslutning på en presentation | Förberedelse av ämnet | En sammanfattning |
Åhörarkontakt | Att se på sina anteckningar | Att titta på publiken | Att blunda |
Föredrag | Informativ presentation | En typ av debatt | En litterär text |
Kroppsspråk | Visualisering av ord | Det språk vi talar | Vårt icke-verbala språk |
Diskussion | En monolog | Ömsesidig kommunikation | En form av dikt |
Argument | Orsak och verkan | En typ av fråga | En berättelse |
Slutsats | Avslutande argument | Inledande påstående | En typ av presentation |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Vilka faktorer anser du är avgörande för en framgångsrik debatt? Resonerar kring minst tre faktorer och ge exempel.
- Hur kan retoriska verktyg påverka utfallet av en presentation? Diskutera både positiva och negativa aspekter.
- Reflektera över vikten av att lyssna aktivt under en debatt. Vilka konsekvenser kan det ha om man missar detta?
- Vilken roll spelar känslor i en argumentation? Ge exempel på hur känslor kan förstärka eller försvaga ett argument.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | (17) |
D | 50 | (28) |
C | 70 | (39) |
B | 80 | (44) |
A | 90 | (50) |