Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Litteraturteori: narratologi och strukturalism
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för litteraturteori, särskilt narratologi och strukturalism, samt deras förmåga att applicera dessa teorier på olika litterära verk och analyser. Provets innehåll syftar till att stimulera kritiskt tänkande och analysförmåga hos eleverna.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen ska behandla centrala litteraturvetenskapliga teorier och begrepp, inklusive narratologi och strukturalism. | Eleven kan översiktligt diskutera och tillämpa litteraturteoretiska begrepp i analys av litterära verk. |
(Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad handlar narratologi om?
- A) Berättelsens struktur
- B) Författarens biografi
- C) Litteraturens historiska kontext
- Vilket begrepp beskriver hur en berättelse är uppbyggd?
- A) Tematik
- B) Plot
- C) Genre
- Strukturalism fokuserar på:
- A) Symbolik i texten
- B) Språkliga strukturer
- C) Författarens avsikter
- Vilken av följande författare förknippas främst med narratologi?
- A) Roland Barthes
- B) Virginia Woolf
- C) Gabriel García Márquez
- Vad är ett “narrativ”?
- A) En typ av litterär genre
- B) En berättelse med struktur
- C) En litterär kritik
- Vad innebär “focalisering” inom narratologi?
- A) Berättarperspektiv
- B) Tematisk analys
- C) Karaktärsutveckling
- Vilken teoretiker är känd för sin analys av berättarteknik?
- A) Mikhail Bakhtin
- B) Jacques Derrida
- C) Sigmund Freud
- Vad är “metanarrativ”?
- A) En berättelse som refererar till sig själv
- B) En berättelse om berättelser
- C) En traditionell berättelseform
- Vilken metod används för att analysera texters underliggande strukturer?
- A) Kvalitativ metod
- B) Kvantitativ metod
- C) Strukturalistisk analys
- Vad är “intertextualitet”?
- A) Relationen mellan olika texter
- B) En litterär teknik
- C) En typ av narrativ struktur
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Narratologi | Teorin om berättande | Studiet av poesi | Analys av dramatik |
Strukturalism | Filosofisk inriktning | Metod för att analysera språk | Traditionell litteraturkritik |
Intertextualitet | Referenser mellan texter | Tematisk analys | Berättarteknik |
Focalisering | Tillgång till karaktärers tankar | Berättarens röst | Berättelsens struktur |
Metanarrativ | Berättelse om en berättelse | En berättelse med flera perspektiv | En traditionell berättelse |
Symbolik | Användning av symboler i litteratur | En typ av narrativ | Berättarteknik |
Genre | Literaär kategori | Typ av berättelse | Analysmetod |
Karaktärsutveckling | Förändring av karaktärer | Berättarens perspektiv | Berättelsens tema |
Tematik | Huvudidéer i en berättelse | Berättelsens struktur | Språkliga medel |
Perspektiv | Synvinkel i berättande | Stil och språk | Berättelsens genre |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur narratologi kan tillämpas för att analysera en vald roman. Ge exempel på specifika tekniker som används i boken.
- Reflektera över hur strukturalism kan förändra vår förståelse av en berättelse. Vilken betydelse har denna teori haft för litteraturvetenskapen?
- Jämför och kontrastera narratologi och strukturalism. Vilka är de viktigaste skillnaderna och likheterna mellan dessa teorier?
- Beskriv hur intertextualitet kan påverka tolkningen av en text. Ge exempel på hur författare kan använda denna teknik.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (10) |
D | 50% | (15) |
C | 65% | (20) |
B | 80% | (25) |
A | 90% | (30) |