Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Vetenskapligt skrivande: rapport och uppsats
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva vetenskapliga texter, både i form av rapporter och uppsatser. Eleverna förväntas visa förståelse för vetenskaplig argumentation, struktur och språkbruk.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skriftlig framställning av olika slags texter, med fokus på informerande, berättande och argumenterande | Eleven kan skriva texter med god struktur och begripligt språk. |
(Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad kännetecknar en vetenskaplig text?
- A. Subjektiva åsikter
- B. Objektivitet och evidens
- C. Underhållande berättande
- Vilken del av en rapport innehåller en sammanfattning av resultaten?
- A. Inledning
- B. Metod
- C. Resultat
- Vad inkluderar en referenslista?
- A. Endast böcker
- B. Alla källor som använts
- C. Endast artiklar
- Vilken typ av källa betraktas som sekundär?
- A. En vetenskaplig artikel
- B. En bok som sammanfattar andras forskning
- C. En avhandling
- Vilken struktur är vanlig för en vetenskaplig uppsats?
- A. Inledning, teori, resultat, diskussion, slutsats
- B. Inledning, bakgrund, diskussion, sammanfattning
- C. Inledning, analys, slutsats
- Vad är syftet med en hypotes?
- A. Att bekräfta en teori
- B. Att påstå en sann idé
- C. Att ställa en provbar fråga
- Vad innebär det att källorna är trovärdiga?
- A. De är lättillgängliga
- B. De är publicerade av ansedda förlag
- C. De är populära i sociala medier
- Vilken betydelse har metodavsnittet i en rapport?
- A. Det beskriver författarens bakgrund
- B. Det förklarar hur forskningen har genomförts
- C. Det innehåller resultaten av studien
- Vad är en litteraturöversikt?
- A. En sammanställning av teori och tidigare forskning
- B. En sammanfattning av egna resultat
- C. En analys av en enskild artikel
- Hur ska citat hanteras i en vetenskaplig text?
- A. De ska skrivas utan referens
- B. De ska alltid refereras korrekt
- C. De kan tas bort utan konsekvenser
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Hypotes | En bekräftad teori | En provbar fråga | En slutgiltig slutsats |
Referens | En lista med källor | En personlig åsikt | En sammanfattning av en text |
Källkritik | Att analysera källors trovärdighet | Att använda källor utan referens | Att sammanfatta källor |
Metod | Beskrivning av hur forskningen genomförts | Resultaten av forskningen | En analys av en teori |
Uppsatstema | Ämnet för uppsatsen | En del av källorna | En typ av forskningsmetod |
Diskussion | En sammanfattning av resultat | En del av uppsatsen där man för resonemang | En beskrivning av metoden |
Resultat | Slutsatsen av en teori | De fynd som gjorts i forskningen | Inledningen av en text |
Avhandling | En kort text | En längre vetenskaplig text | En samling av artiklar |
Litteraturöversikt | En sammanställning av egen forskning | En översikt av tidigare forskning | En kritik av litteratur |
Empiri | Teoretiska begrepp | Erfarenheter och observationer | En typ av litteratur |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaderna mellan en rapport och en uppsats. Vad kännetecknar respektive form och i vilka sammanhang används de?
- Hur ser en bra källhantering ut och varför är den viktig i vetenskapligt skrivande? Ge exempel på hur man kan referera korrekt.
- Reflektera över vikten av en tydlig struktur i en vetenskaplig text. Hur påverkar strukturen läsarens förståelse och engagemang?
- Vilka metoder kan användas för att säkerställa att den information man använder är trovärdig? Diskutera olika källor och deras styrkor och svagheter.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng (max) |
---|---|---|
E | 30% | 15 |
D | 50% | 25 |
C | 70% | 35 |
B | 80% | 40 |
A | 90% | 50 |