Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Muntlig kommunikation: presentationer
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att kommunicera muntligt på engelska genom att förbereda och genomföra en presentation. Eleverna ska visa att de kan formulera sig tydligt, anpassa innehållet efter mottagaren och använda olika presentationstekniker.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv. | Eleven kan delta i samtal och diskussioner i olika sammanhang. |
(Gy11, Kursplan för Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken typ av presentationsteknik kan användas för att förstärka budskapet?
- A) PowerPoint
- B) Textdokument
- C) Inga av ovanstående
- Vad innebär “tala till publiken”?
- A) Att läsa direkt från manus
- B) Att göra ögonkontakt
- C) Att använda en låg röst
- Vilken av följande är en viktig del av förberedelse inför en presentation?
- A) Att repetera framför spegeln
- B) Att inte öva alls
- C) Att skriva ner presentationen word-for-word
- Vilken av följande är en bra strategi för att hantera nervositet?
- A) Att undvika att tala
- B) Att ta djupa andetag
- C) Att skynda igenom presentationen
- Vad är syftet med en introduktion i en presentation?
- A) Att sammanfatta hela presentationen
- B) Att fånga publikens intresse
- C) Att avsluta presentationen
- Vilken roll spelar kroppsspråk i en presentation?
- A) Inga
- B) Det bidrar till att förmedla känslor och engagemang
- C) Det är bara en distraktion
- Vilken typ av frågor är lämpliga att ställa under en presentation?
- A) Stängda frågor
- B) Öppna frågor
- C) Inga frågor alls
- Vad innebär “anpassa innehållet efter mottagaren”?
- A) Att använda svåra termer
- B) Att använda ett språk som är lättförståeligt
- C) Att undvika att lyssna på publikens behov
- Vilken är en vanlig struktur för en presentation?
- A) Introduktion, kropp, avslutning
- B) Kropp, introduktion, sammanfattning
- C) Avslutning, introduktion, kropp
- Vad är en effektiv avslutning av en presentation?
- A) Att tacka för uppmärksamheten
- B) Att lämna publiken med frågor
- C) Att avsluta abrupt
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Presentation | En visuell hjälp för att stödja en muntlig framställning | En typ av skriftlig uppgift | En form av diskussion |
Kroppsspråk | Ord som används i tal | Gestik och mimik som kommunicerar känslor | En typ av talteknik |
Ögonkontakt | Att se på publiken för att involvera dem | Att titta ner hela tiden | Att stänga ögonen |
Feedback | En form av kritik | Återkoppling på en prestation | Att inte ge någon respons |
Struktur | Ordning och organisation av innehåll | Att inte ha något sammanhang | Att improvisera fullständigt |
Publik | De som lyssnar på en presentation | De som ger feedback | De som ger kritik |
Engagemang | Att vara passiv | Att vara aktiv och intresserad | Att avbryta hela tiden |
Innehåll | Vad som kommuniceras i presentationen | Formatet för presentationen | Antalet åhörare |
Förberedelse | Att planera och öva innan presentationen | Att improvisera helt | Att inte tänka på presentationen alls |
Avslutning | Det sista intrycket av presentationen | Det första intrycket av presentationen | Att aldrig avsluta |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av att anpassa presentationen efter publiken. Vad bör man tänka på och varför?
- Reflektera över hur kroppsspråk kan påverka mottagandet av en presentation. Ge exempel på bra och dåligt kroppsspråk.
- Beskriv hur du skulle förbereda en presentation om ett ämne du brinner för. Vilka steg skulle du ta?
- Utveckla tankar kring vikten av feedback efter en presentation. Hur kan det hjälpa dig att förbättra dig?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 10 |
D | 50% | 12 |
C | 60% | 15 |
B | 80% | 18 |
A | 90% | 20 |