“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Modernismen i svensk litteratur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för modernismen som litterär rörelse i svensk litteratur, samt deras förmåga att analysera och tolka litterära verk utifrån modernistiska perspektiv.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Analys och tolkning av moderna litterära verk och deras betydelse. | Eleven kan med viss säkerhet göra en textnära litterär analys av ett tema eller författarskap. |
Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken författare är känd för verket “Utvandrarna”?
- A) Selma Lagerlöf
- B) Vilhelm Moberg
- C) Karin Boye
- I vilket årtionde anses modernismen ha uppstått?
- A) 1900-talet
- B) 1910-talet
- C) 1920-talet
- Vad fokuserade modernismen på i sina verk?
- A) Realism och tradition
- B) Subjektivitet och individens upplevelse
- C) Historiska händelser
- Vilken stiltyp är typisk för modernistisk poesi?
- A) Versmått och rim
- B) Fri vers och bildspråk
- C) Rytmisk prosa
- Vilken modernistisk författare skrev “Kallocain”?
- A) Karin Boye
- B) Hjalmar Söderberg
- C) Stig Dagerman
- Vad kännetecknar modernistiska romaner?
- A) Tydlig handling och slut
- B) Fragmentering och olika perspektiv
- C) En linjär berättarstruktur
- Vem anses vara en av de mest betydelsefulla modernistiska poeterna i Sverige?
- A) Karin Boye
- B) Gustaf Fröding
- C) Edith Södergran
- Vilket verk av Karin Boye anses vara modernistiskt?
- A) Föräntring
- B) Kallocain
- C) Skuggan av ett tvivel
- Vad är en viktig aspekt av modernistisk litteratur?
- A) Förankring i verkligheten
- B) Experimenterande med form och språk
- C) Traditionella teman
- Vilken rörelse föregick modernismen?
- A) Romantiken
- B) Realismen
- C) Barocken
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Modernism | En litterär stil som fokuserar på tradition. | En litterär rörelse som betonar subjektivitet och experiment. | En typ av historia med tydlig början och slut. |
Fragmentering | En teknik där berättelsen är uppdelad i olika delar. | En stil där allt presenteras linjärt. | En typ av lyrik med fasta rim. |
Symbolik | Användning av konkreta bilder för att förmedla idéer. | En teknik för att skriva dialog. | En referens till historiska händelser. |
Subjektivitet | En objektiv syn på världen. | En personlig och känslomässig perspektiv. | En typ av objektiv journalistik. |
Estetiska ideal | Normer för skönhet och konstart. | Regler för att skriva akademiska texter. | Standarder för matematik. |
Kalla det vid sitt rätta namn | Att använda ett smeknamn. | Att vara tydlig och konkret. | Att förklara något i detalj. |
Intertextualitet | Referens till andra texter inom en litterär tradition. | Att skriva om samma tema om och om igen. | En genre av litteratur. |
Lyric | En form av prosa. | En typ av poesi som uttrycker känslor. | En specifik genre av berättande. |
Surrealism | En konstform som bygger på verkligheten. | En stil som blandar dröm och verklighet. | En typ av realism. |
Postmodernism | Ett svar på modernismen som ifrågasätter tidigare normer. | En stil som alltid är traditionell. | En typ av litterär kritik. |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur modernismen har påverkat dagens litteratur. Ge exempel på författare eller verk som bekräftar din åsikt.
- Reflektera över hur modernismen ifrågasätter traditionella berättarformer. Hur kan detta ses i specifika verk?
- Analysera hur temat alienation är centralt inom modernismen. Vilka verk illustrerar detta tema på ett tydligt sätt?
- Beskriv hur modernismen har påverkat andra konstarter, såsom film och måleri. Ge konkreta exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 75% | (41) |
A | 90% | (50) |
“`