Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska 2
Tema:
Muntlig framställning: debatt och diskussion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att muntligt framföra argument i debatt- och diskussionstillfällen. Eleverna ska visa sin kompetens i att formulera och framföra sina tankar och åsikter på ett tydligt och övertygande sätt, samt att kunna bemöta motargument på ett konstruktivt sätt.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning av olika slag och med olika syften: såväl monologisk framställning inför en grupp som dialogisk, i form av diskussions- och debattinlägg. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilka av följande påståenden är sant om debatt?
- A) Det är alltid en enskild person som har sista ordet.
- B) Debatt är en struktur där motargument förs fram.
- C) Debatt handlar endast om att vinna.
- Vad kännetecknar en god argumentation?
- A) Emotionella påståenden.
- B) Logiska och faktabaserade argument.
- C) Snabba svar utan eftertanke.
- Vilket av följande är en viktig del av en effektiv presentation?
- A) Att läsa direkt från en text.
- B) Att engagera publiken genom ögonkontakt.
- C) Att tala med låg röst.
- När bör man använda retoriska frågor i en debatt?
- A) För att ställa förvirrande frågor.
- B) För att få publiken att tänka.
- C) För att avbryta andra talare.
- Vilken funktion har ett motargument i en debatt?
- A) Att försvaga ens egen position.
- B) Att stärka ens argument genom att bemöta kritik.
- C) Att skapa konflikt.
- Vad innebär begreppet “mottagaranpassning”?
- A) Att anpassa sitt språk och innehåll efter sin publik.
- B) Att alltid använda fackspråk.
- C) Att ignorera publikens reaktioner.
- Vilken typ av språk bör användas i en formell debatt?
- A) Slang och informella uttryck.
- B) Klart och korrekt språk.
- C) Enkelt och barnsligt språk.
- Vilken av följande faktorer påverkar din debattform?
- A) Tiden för debatten.
- B) Debattörens klädsel.
- C) Publikens storlek.
- Vad är syftet med att ge respons efter en presentation?
- A) Att kritisera talaren.
- B) Att ge konstruktiv feedback för förbättring.
- C) Att alltid hålla med talaren.
- Hur kan man bäst avsluta en debatt?
- A) Med att sammanfatta huvudpunkterna.
- B) Att avbryta debatten abrupt.
- C) Med att gå tillbaka till första frågan.
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Argumentation | Att ge skäl för en åsikt | Att vara tyst under en diskussion | Att alltid ha rätt |
Debatt | En form av offentlig diskussion | Att diskutera i en avskild miljö | Att undvika att tala med andra |
Mottagare | Den som tar emot information | Den som ger information | Den som är tyst |
Retorik | Konsten att övertyga | Att använda svåra ord | Att skriva dikter |
Feedback | Respons på en prestation | Att ignorera någon | Att berömma utan grund |
Presentationsteknik | Metoder för att framföra budskap | Att alltid använda bilder | Att läsa från papper |
Motargument | Argument som motsäger ett påstående | Argument som bekräftar en åsikt | Argument som inte är relevanta |
Diskussion | En dialog mellan flera personer | Att prata med sig själv | En tyst debatt |
Persuasion | Att övertyga någon | Att informera utan känslor | Att alltid vara tyst |
Syfte | Det man vill uppnå med en handling | Att alltid vara otydlig | Att undvika frågor |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaderna mellan argumentation och debatt. Vad är de viktigaste elementen i varje? Tänk på syfte och utförande.
- Hur kan man säkerställa att ens argumentation är både effektiv och respektfull? Förklara med exempel.
- Reflektera över hur viktiga presentationstekniker är i dagens kommunikation. Hur påverkar dessa tekniker vår förmåga att påverka andra?
- Diskutera vikten av att bemöta motargument i en debatt. Hur kan detta bidra till en mer konstruktiv dialog?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 65% | 36 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |