Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Svenska 2

Tema:

Muntlig framställning: debatt och diskussion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att muntligt framföra argument i debatt- och diskussionstillfällen. Eleverna ska visa sin kompetens i att formulera och framföra sina tankar och åsikter på ett tydligt och övertygande sätt, samt att kunna bemöta motargument på ett konstruktivt sätt.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Muntlig framställning av olika slag och med olika syften: såväl monologisk framställning inför en grupp som dialogisk, i form av diskussions- och debattinlägg.Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilka av följande påståenden är sant om debatt?
    • A) Det är alltid en enskild person som har sista ordet.
    • B) Debatt är en struktur där motargument förs fram.
    • C) Debatt handlar endast om att vinna.
  2. Vad kännetecknar en god argumentation?
    • A) Emotionella påståenden.
    • B) Logiska och faktabaserade argument.
    • C) Snabba svar utan eftertanke.
  3. Vilket av följande är en viktig del av en effektiv presentation?
    • A) Att läsa direkt från en text.
    • B) Att engagera publiken genom ögonkontakt.
    • C) Att tala med låg röst.
  4. När bör man använda retoriska frågor i en debatt?
    • A) För att ställa förvirrande frågor.
    • B) För att få publiken att tänka.
    • C) För att avbryta andra talare.
  5. Vilken funktion har ett motargument i en debatt?
    • A) Att försvaga ens egen position.
    • B) Att stärka ens argument genom att bemöta kritik.
    • C) Att skapa konflikt.
  6. Vad innebär begreppet “mottagaranpassning”?
    • A) Att anpassa sitt språk och innehåll efter sin publik.
    • B) Att alltid använda fackspråk.
    • C) Att ignorera publikens reaktioner.
  7. Vilken typ av språk bör användas i en formell debatt?
    • A) Slang och informella uttryck.
    • B) Klart och korrekt språk.
    • C) Enkelt och barnsligt språk.
  8. Vilken av följande faktorer påverkar din debattform?
    • A) Tiden för debatten.
    • B) Debattörens klädsel.
    • C) Publikens storlek.
  9. Vad är syftet med att ge respons efter en presentation?
    • A) Att kritisera talaren.
    • B) Att ge konstruktiv feedback för förbättring.
    • C) Att alltid hålla med talaren.
  10. Hur kan man bäst avsluta en debatt?
    • A) Med att sammanfatta huvudpunkterna.
    • B) Att avbryta debatten abrupt.
    • C) Med att gå tillbaka till första frågan.

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ArgumentationAtt ge skäl för en åsiktAtt vara tyst under en diskussionAtt alltid ha rätt
DebattEn form av offentlig diskussionAtt diskutera i en avskild miljöAtt undvika att tala med andra
MottagareDen som tar emot informationDen som ger informationDen som är tyst
RetorikKonsten att övertygaAtt använda svåra ordAtt skriva dikter
FeedbackRespons på en prestationAtt ignorera någonAtt berömma utan grund
PresentationsteknikMetoder för att framföra budskapAtt alltid använda bilderAtt läsa från papper
MotargumentArgument som motsäger ett påståendeArgument som bekräftar en åsiktArgument som inte är relevanta
DiskussionEn dialog mellan flera personerAtt prata med sig självEn tyst debatt
PersuasionAtt övertyga någonAtt informera utan känslorAtt alltid vara tyst
SyfteDet man vill uppnå med en handlingAtt alltid vara otydligAtt undvika frågor

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaderna mellan argumentation och debatt. Vad är de viktigaste elementen i varje? Tänk på syfte och utförande.
  2. Hur kan man säkerställa att ens argumentation är både effektiv och respektfull? Förklara med exempel.
  3. Reflektera över hur viktiga presentationstekniker är i dagens kommunikation. Hur påverkar dessa tekniker vår förmåga att påverka andra?
  4. Diskutera vikten av att bemöta motargument i en debatt. Hur kan detta bidra till en mer konstruktiv dialog?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%17
D50%28
C65%36
B80%44
A90%50